¤ Aporea - На Рєкахъ Вавлнскыхъ  ¤



self-release 1988

Ocena:
4

Historia powstania tego materia³u sama w sobie jest do¶æ niezwyk³a. Oto kaseta zawieraj±ca d¼wiêki, które dobiegaj± z g³êbokiego podziemia jugos³owiañskiej kultury alternatywnej lat 80-tych. Chorwaci mieli SAT Stoicizmo, S³oweñcy Laibach i Borghesiê, a Macedoñczycy - m.in. Aporeê. Recenzowana ta¶ma jest dzie³em kolektywu artystów inspiruj±cych siê tyle¿ estetyk± eksperymentalno-industrialn±, co mistyczno-ascetycznymi tradycjami ba³kañskiego prawos³awia. Nic dziwnego, ¿e rezultatem tych poszukiwañ s± nagrania, które - je¶li ju¿ mieliby¶my szukaæ gatunkowych etykietek - okre¶liæ mo¿na jako sakralny dark ambient. Ale oczywi¶cie, z uwagi na partyzanckie (zapewne) warunki studyjne i specyfikê szumi±cego no¶nika, jest to bardzo 'raw' dark ambient. To jednak w niczym nie przeszkadza, a wrêcz przeciwnie, jedynie buduje nastrój i potêguje wra¿enie obcowania z autentycznym rytua³em. Je¶li dodamy, ¿e warstwê muzyczn± uzupe³nia kilkudziesiêciostronicowa ksi±¿ka, stylizowana na archaiczn± ksiêgê liturgiczn± w jêzyku starocerkiewno-s³owiañskim, to z czystym sumieniem mo¿na uznaæ ta¶mê "Nad rzekami Babilonu" za jeden z najoryginalniejszych wytworów starej sceny industrialnej lat 80-tych. I to pomimo faktu, ¿e piêæ zarejestrowanych utworów w sumie trwa oko³o dwudziestu minut.

Muzyka projektu to po³±czenie religijnych ¶piewów z delikatn± otoczk±, która uprawnia zaklasyfikowanie ca³o¶ci do obszaru eksperymentalno-ambientalnych preparacji. Ta otoczka to d¼wiêki ko¶cielnych dzwonów i dzwonków, a tak¿e s³yszalne tu i ówdzie szmery, szurania, dudnienia czy inne mniej lub bardziej tajemnicze odg³osy. Ale uwaga: koneserzy perfekcyjnej realizacji studyjnej, gêstych dronów, subtelnej manipulacji g³o¶no¶ci± i perfekcyjnie dobranych barw mog± siê rozczarowaæ. Si³± tej muzyki jest co¶ zupe³nie innego, o czym ju¿ zreszt± wspomnia³em: a mianowicie pewnego rodzaju naturalno¶æ, duch ponad technik±, mo¿na rzec. I w³a¶nie dlatego warto siêgn±æ po ten undergroundowy dokument, którego twórcy w pó¼niejszych latach powêdrowali do rozmaitych grup gotyckich, rockowych i folkowych (jak Goran Trajkovski, który zasili³ szeregi kapel Mizar czy Anastasia), albo te¿ zasilili szeregi prawos³awnego duchowieñstwa, co sta³o siê udzia³em Nevena Æulibrka (obecnie o. Jovan Æulibrk).

-- Adam T. Witczak [17 pa¼dziernika 2012]



ostatnie recenzje autora:
Nova - Utopica Musa -- [5 lutego 2018]
SPK - Zamia Lehmanni - Song of Byzantine Flowers -- [15 listopada 2017]
Feanch, Dutour, Lubat - Grand Air LP -- [15 pa¼dziernika 2017]
The Third Eye Foundation - The Dark -- [14 pa¼dziernika 2017]
Dissonant Elephant - 5 larmes de cristal -- [13 pa¼dziernika 2017]
  wiêcej...

powrót do recenzji »


Szukaj:

nowe na stronie:
Decondition ‎&…
Maison Close –…
Nyodene D – Eden…
Consumer Electronics…
Nova - Utopica Musa
SPK - Zamia Lehmanni…
Feanch, Dutour, Lubat…
The Third Eye Foundati…
Dissonant Elephant - 5…
Club Alpino - Woouldy
Club Alpino - Tunga
Roman Wierciñski - We ar…
Jan Grünfeld - Music f…
Simfonica - Song of the…
Roman Catholic Skulls…
Chvad SB - Phenomenali…
Lonsai Maikov - Déce…
Robert Henke w Chorzowie
Dog in the Evening…
Sublamp - Cathedrals o…
wiêcej »

polecamy | wiêcej »

© 1996-2024 postindustry.org


wygenerowane w 0.016 s.