¤ John Gore / 'kirchenkampf' / Oratory of Divine Love  ¤

John D. Gore to amerykañski muzyk, który komponuje ju¿ od roku 1986. Nagrywa³ jako 'kirchenkampf', Oratory of Divine Love, >wirewall< i JDG, a jego twórczo¶æ oscyluje pomiêdzy ambientem, noise i szeroko pojêt± elektroniczn± awangard±. Prowadzi tak¿e wytwórniê Cohort Records, w której wyda³ wiele w³asnych materia³ów, a tak¿e albumy innych wykonawców (m.in. Troum czy Bad Sector).

1. Dla mnie najbardziej interesuj±cym spo¶ród Twoich projektów jest The Oratory of Divine Love. To dlatego, ¿e jestem do¶æ mocno zafascynowany szumem radiowym i spêdzi³em wiele nocnych godzin ws³uchuj±c siê w te dziwne brzmienia. Proszê, by¶ opowiedzia³ nam, dlaczego wybra³e¶ takie ¼ród³o d¼wiêku i kiedy po raz pierwszy siê nim zainteresowa³e¶?

Przez wiêksz± czê¶æ czasu, w którym nagrywa³em muzykê elektroniczn± (zaczyna³em na cztero¶cie¿owym magnetofonie z zewnêtrznym efektem i Casio CZ-1000 w roku 1986, teraz mam 57 lat), tworzy³em j± sam w swoim studio, zazwyczaj nagrywaj±c w danym momencie jedn± ¶cie¿k± na wielo¶cie¿kowym magnetofonie. Z czasem jednak zapragn±³em czego¶, co mo¿na by postrzegaæ bardziej jako performance, granie na ¿ywo. U¿ywa³em ju¿ wcze¶niej szumów radiowych w moich kompozycjach (vide mój utwór na sk³adance Malignant Records, a tak¿e mój jedyny 7" winyl "Probe", wydany przez moj± wytwórniê Cohort Records) – ale nigdy jako jedyny "instrument". Prosta koncepcja jednego radia przepuszczonego przez stojak z efektami da³a mi okazjê zrobienia w ³atwy sposób czego¶ z wieloma mo¿liwo¶ciami d¼wiêkowymi. W istocie, mój pierwszy wystêp na ¿ywo by³ oparty w³a¶nie o stary materia³ Oratory of Divine Love.

2. Wygl±da na to, ¿e na "Meditatio" i "Purgatory" d¼wiêk radia jest silnie zmodyfikowany przy pomocy efektów, poniewa¿ jest g³êboki i mroczny, niemal dronowy. Ale na albumie "Untitled" mo¿emy ³atwo rozpoznaæ ¼ród³o i nawet niektóre popularne piosenki. Dlaczego zdecydowa³e¶ siê nagraæ tak "pl±drofoniczny" materia³?

Ten "pl±drofoniczny" album by³ moj± pierwsz± prób± wykorzystania radia do grania. Podoba³y mi siê cut-upowo-loopowe rezultaty, ale potem przetworzy³em to w co¶ g³êbszego, bardziej na³adowanego pog³osem (poniewa¿ uwielbiam pog³os). Pomy¶la³em, ¿e w rezultacie muzyka sta³a siê bardziej tajemnicza, a zarazem dawa³a s³uchaczowi szansê sprawdzenia, czy potrafi odgadn±æ, co by³o ¼ród³em.

3. Opowiedz nam o projekcie >wirewall<. To bardziej abstrakcyjna i ha³a¶liwa strona Twojej muzyki, czy¿ nie?

>wirewall< to mój projekt noise'owy, ale czerpie on swoj± estetykê z wczesnej muzyki elektronicznej, szorstkich, elektronicznych d¼wiêków bez pog³osu. Dokona³em tego wyboru, aby odró¿niæ >wirewall< od materia³ów innych moich projektów, zawieraj±cych pog³os. Oczywi¶cie móg³bym dodaæ do tego reverb i wówczas nagrania sta³yby siê do¶æ przestrzenne. To tylko przyk³ad tego, w jaki sposób jedna ma³a zmiana mo¿e wytworzyæ co¶ zupe³nie nowego.

4. Twój g³ówny projekt to 'kirchenkampf'. Dlaczego wybra³e¶ tak± nazwê i co ona dla Ciebie znaczy?

Je¶li zgad³e¶, ¿e jestem chrze¶cijaninem, to masz racjê. Jestem luteraninem, który nagrywa elektroniczn± muzykê, a poniewa¿ jestem chrze¶cijaninem, to ma to wp³yw na moj± twórczo¶æ. Ale bior±c pod uwagê fakt, ¿e moja muzyka jest zazwyczaj do¶æ abstrakcyjna, mo¿esz pomin±æ tytu³y i po prostu cieszyæ siê d¼wiêkiem, takim, jaki jest. Swoj± drog±, nazwa 'kirchenkampf' pochodzi od XIX-wiecznych prze¶ladowañ Ko¶cio³a Katolickiego. Wybra³em j±, bo podoba³o mi siê jej brzmienie i dlatego, ¿e jest w innym jêzyku (niemieckim), co sprawi³o, ¿e czê¶æ ludzi przypuszcza, i¿ jestem Niemcem (z urodzenia jestem Kanadyjczykiem). Kolejny ma³y sekret :-)

5. Proszê, by¶ wyja¶ni³ nam religijne (chrze¶cijañskie) i biblijne motywy w Twojej muzyce.

Jak powiedzia³em wcze¶niej, tytu³y daj± mojej muzyce pewien kontekst, ale nie s±dzê, by by³y specyficznie "religijne" i oczywi¶cie nie s±dzê, ¿e kogokolwiek nawróc±. To po prostu MOJE kompozycje i dlatego s± odbiciem moich zainteresowañ. Nie staram siê dopasowaæ do ¿adnego konkretnego gatunku muzycznego. Po prostu tworzê muzykê, która w pierwszej kolejno¶ci trafia do moich uszu. Je¶li podoba siê jeszcze komu¶, to ¶wietnie.

6. A dlaczego wybra³e¶ nazwê The Oratory of Divine Love? Czy odnosi siê ona do katolickiego bractwa powo³anego w roku 1497?

Bardzo dobrze! Tak, trafi³e¶. Jednym z moich zainteresowañ jest historia Ko¶cio³a, w szczególno¶ci okres Reformacji. Gdy przeczyta³em tê nazwê, pomy¶la³em, ¿e bêdzie ¶wietna jako nazwa dla projektu muzycznego. Brzmi naprawdê nie¼le!

7. Czy s±dzisz, ¿e ró¿nica pomiêdzy CD, ta¶m±, winylem i mp3 jest wa¿na? Czy preferujesz który¶ z tych no¶ników, formatów?

Gdyby¶ zada³ mi to pytanie trzy lata temu, powiedzia³bym, ¿e najbardziej lubiê CD i CDR. Ale w ci±gu ostatnich trzech lat (mniej wiêcej) kultura downloadu niemal zabi³a mój label (Cohort Records – http://cohortrecords.0catch.com). Tak wiêc teraz udostêpniam ca³± moj± muzykê do pobrania na bandcampie (http://kirchenkampf.bandcamp.com, http://wirewall.bandcamp.com, http://deliciousdragon.bandcamp.com).

Na pocz±tku by³em oporny wobec modelu pobierania poniewa¿ po prostu nie lubiê d¼wiêku mp3, niewa¿ne jak wysokiej by³by próby. Ale z Bandcampa mo¿na pobieraæ pliki w pe³nej jako¶ci (w istocie, wymagane jest wgrywanie wav'ów na stronê) jako pliki FLAC. Poniewa¿ nie by³o innej ni¿ Bandcamp mo¿liwo¶ci udostêpnienia mojej muzyki w jako¶ci, której sobie ¿yczy³em, to zdecydowa³em siê w³a¶nie na to rozwi±zanie. Na stronie jest du¿o darmowej muzyki, a tak¿e trochê nagrañ do kupienia za ok. 4 dolary (za ca³y materia³, jest te¿ mo¿liwo¶æ kupienia pojedynczych ¶cie¿ek). Chcia³bym wydaæ przynajmniej jeden mój album na winylu, ale to bardzo drogie i po prostu nie bardzo widzê inwestowanie wszystkich tych pieniêdzy w co¶, co pewnie sprzeda siê tylko w 100 kopiach.

8. Nagrywasz muzykê od ok. 25 lat (tak?), ale wydaje siê, ¿e Twoje projekty s± stosunkowo ma³o znane na tzw. scenie ambient / industrial. Czy rzeczywi¶cie tak jest? I dlaczego? Czy my¶la³e¶ o lepszej promocji, nagrywaniu dla du¿ych wytwórni (mam oczywi¶cie na my¶li du¿e wytwórnie undergroundowe) etc.? A mo¿e nie ciekawi± Ciê takie rzeczy?

Có¿, naprawdê nie jestem dobry w autopromocji. Wiêkszo¶æ moich sprzeda¿y by³a skutkiem umów ustnych i og³oszeñ na Facebooku. Wydawano moj± muzykê w innych wytwórniach (ma³ych, rzecz jasna), jak Diophantine Discs (http://discs.diophantine.net), która wyda³a podwójny CD 'kirchenkampf' (nie CDR) oraz stary materia³ ODL. Oratory by³o wydane tak¿e przez rosyjski label Waystyx (http://waystyx.com). Niektóre z moich najwcze¶niejszych nagrañ kasetowych by³y wydane w ró¿nych europejskich mikro-wytwórniach, w wiêkszo¶ci ju¿ nie istniej±cych.

Je¶li chodzi o to, czy jestem zainteresowany lepsz± promocj±, to gdybym móg³ dotrzeæ do wiêkszej ilo¶ci ludzi, wówczas niew±tpliwie by³oby to dobr± rzecz± dla mojej muzyki, ale bior±c pod uwagê, jaki rodzaj muzyki tworzê i to, ¿e robiê j± przede wszystkim dla siebie, moje oczekiwania nie s± bardzo du¿e. To fajne, kiedy ludzie pisz± i mówi±, ¿e podoba im siê to, co robiê. Ale to, ¿e ludzie lubi± moj± muzykê, nie jest tak naprawdê powodem, dla którego j± robiê. Robiê, bo chcê i mogê. Inni ludzie, którym siê podoba – to po prostu bonus. Wci±¿ bêdê robi³ muzykê, jak s±dzê, za dwadzie¶cia lat, czy ludzie bêd± jej s³uchaæ, czy nie. I kto wie, jak bêdzie wówczas brzmieæ!

9. Jakiego sprzêtu (syntezatorów, efektów) najczê¶ciej u¿ywasz?

To, jakich u¿ywam efektów, zale¿y przede wszystkim od tego, co robiê. Moje wyposa¿enie do gry na ¿ywo jest do¶æ proste (mniej rzeczy mo¿e siê popsuæ!). Do gry na ¿ywo wykorzystujê laptop z energyXT 2.6 jako serwer VST obs³uguj±cy ró¿ne wtyczki i efekty VST (mój g³ówny syntezator VST to w tej chwili Alchemy). Do tego kontroler klawiatury i interface audio. Dot±d dzia³a³o to bardzo dobrze. W istocie wiêkszo¶æ nowych nagrañ 'kirchenkampf' wykorzystywa³a ten zestaw, poniewa¿ zacz±³em kierowaæ siê w bardziej "performance'ow±" stornê. Zdecydowa³em siê nagrywaæ pojedyncze nagrania na mój komputer (u¿ywaj±c g³ównie Audacity). To co innego, ni¿ warstwowy, wielo¶cie¿kowy model, którego u¿ywa³em dot±d przy 'kirchenkampf'. To tak¿e dobre æwiczenie przez ró¿nymi moimi wystêpami na ¿ywo (jeden z nich odbêdzie siê 5 kwietnia w Indianapolis).

Mój komputerowy zestaw nagraniowy koncentruje siê wokó³ Fruity Loops Producer. Ma on zainstalowane wszystkie moje syntezatory VST i efekty. Pod³±czony jest do tego kontroler klawiatury i zazwyczaj tworzê warstwy po to, by pó¼niej na³o¿yæ je na siebie wszystkie razem. To du¿o bardziej przypomina nowoczesny model, gdzie bierzesz pojedynczy instrument i nak³adasz warstwami wszystko nad nim i doko³a niego. Zazwyczaj nie u¿ywam tej metody dopóki nie znajdê czego, co potrzebujê i czego nie mogê zrobiæ na ¿ywo (w ka¿dym razie nie mam tylu tych keyboardowych fragmentów).

To, co zaczyna zajmowaæ miejsce 'kirchenkampf', je¶li chodzi o tê metodê tworzenia, to mój bardziej nowoczesny, ambientowy styl pod nazw± Delicious Dragon (http://deliciousdragon.bandcamp.com). To mój projekt beatowy, który tworzê, gdy jestem zmêczony abstrakcyjnym materia³em przestrzennym. Lubiê go, ale nie jestem naprawdê pewien, pod jaki gatunek podpada, poniewa¿ naprawdê nagrywam dla w³asnej przyjemno¶ci. Przypuszczam, ¿e kto¶ inny móg³by mi wyja¶niæ, jaki to gatunek, bo ja w sumie rzadko s³ucham takiej muzyki.

10. W¶ród muzyków powszechne jest to, ¿e s³uchaj± muzyki innej ni¿ styl, w którym nagrywaj±. Na przyk³ad, niektórzy metalowcy mówi±, ¿e s³uchaj± g³ównie Chopina czy Griega, czê¶æ go¶ci od noise twierdzi, ¿e interesuje ich przede wszystkim rock elektroniczny (albo tybetañskie gongi, albo cokolwiek). Niekiedy nie wiedz± nawet, co dzieje siê na ich "scenie". Czy to Twój przypadek? Jakie s± Twoje ulubione grupy i zespo³y?

Moje przyzwyczajenia jako s³uchacza s± mocno odmienne od moich w³asnych kompozycji. S³ucham du¿o progresywnego rocka (kocham te syntezatory, a poza tym dorasta³em, s³uchaj±c tej muzyki), Kraftwerk, Tangerine Dream, Klausa Schulze, amerykañskiego rocka lat 70-tych i 80-tych, wspó³czesnej muzyki klasycznej, awangardy, nowoczesnego jazzu i jego odga³êzieñ (Charles Mingus, Miles Davis, John Coltrane, Mahavishnu Orchestra etc.), wczesngo ambientu (Brian Eno i równie¿ jego albumy rockowe). Poza tym lubiê Bacha, Mozarta, Beethovena i Mahlera. Masz wiêc obraz... Lubiê MUZYKÊ i nie przejmujê siê gatunkami. Je¶li lubiê, to lubiê.

11. Po tylu latach, co zmieni³o siê w Twoim nastawieniu do muzyki? Jakie s± twoje najbli¿sze plany artystyczne?

Zawsze szukam nowych dróg tworzenia muzyki, st±d nie jestem znudzony i nie powtarzam siê (oto powód, dla którego s± ró¿ne nazwy projektów). Ale wci±¿ jest tyle sposobów tworzenia muzyki i nie s±dzê, by siê to mia³o zmieniæ nawet przez d³ugi czas. Zgoda, czê¶æ z tego to bêd± odpady (ale to nie ma tak naprawdê znaczenia, bo czê¶æ ludzi lubi odpady), ale zawsze jest du¿o dobrych nagrañ – musisz jednak je odnale¼æ.

-- Adam T. Witczak [24 marca 2013]



ostatnie wywiady autora:
Interview with Harry from Audio Gourmet -- [20 lutego 2016]
John Gore / 'kirchenkampf' / Oratory of Divine Love -- [24 marca 2013]
Ludola - u³ani z fantazj± -- [10 grudnia 2012]
Panic Bedroom -- [25 sierpnia 2012]
Harry (SkullLine) -- [11 stycznia 2012]
  wiêcej...

powrót do wywiadów »


Szukaj:

nowe na stronie:
Decondition ‎&…
Maison Close –…
Nyodene D – Eden…
Consumer Electronics…
Nova - Utopica Musa
SPK - Zamia Lehmanni…
Feanch, Dutour, Lubat…
The Third Eye Foundati…
Dissonant Elephant - 5…
Club Alpino - Woouldy
Club Alpino - Tunga
Roman Wierciñski - We ar…
Jan Grünfeld - Music f…
Simfonica - Song of the…
Roman Catholic Skulls…
Chvad SB - Phenomenali…
Lonsai Maikov - Déce…
Robert Henke w Chorzowie
Dog in the Evening…
Sublamp - Cathedrals o…
wiêcej »

polecamy | wiêcej »

© 1996-2024 postindustry.org


wygenerowane w 0.01 s.