¤ Neotek ¤

Neotek, czyli Jens, Jacob i Henryk (teraz jest ich du¿o wiêcej), którzy wracaj± po latach na scenê. Nagrywaj± w³a¶nie nowe utwory, których fragmentów mo¿na s³uchaæ na ich stronie (www.neotek.as). Parê ³adnych lat temu rozpoczêli mocny szturm na amerykañski i europejski rynek. Wydali w³a¶ciwie tylko jako Neotek - "Brain over Muscle" (techno-ebm) i jako Good Courage - "Old, Broken and Destroyred" (synth-pop-ebm). Pó¼niej ju¼ tylko kompilacje, remiksy. O tym wszystkim, a tak¿e o Napsterze pod spodem... Nowa p³yta mo¿e namieszaæ w ¶wiecie electro-ebm.

Postindustry: Na pocz±tku powiedzcie dlaczego tak d³ugo nic o was nie by³o s³ychac? ¯adnych nagrañ, p³yt czy koncertów! Znudzi³a siê wam muzyka? Nie chcieli¶cie wspó³pracowaæ, mo¿e inne k³opoty?

Henrik: Hehe - nie, nie by³o ¿adnych problemów i nie znudzi³o nam siê robienie muzyki. Tak po prostu wysz³o - Jens troche odpad³ z projektu kiedy ja i Jacob stworzyli¶my z Erichem Good Courage. Po turnee GC Jacob zdecydowa³ siê robiæ co innego, a ja przez jaki¶ czas kontynuowa³em z Erichem.

Jens: Jacob i Henrik bardzo powa¿nie traktowali GC - w tym samym czasie by³em zbyt zajêty innymi rzeczami wiêc odszed³em oddaj±c innym pole do popisu.

PI: Wracacie po 5 latach bogatsi pewnie o nowe do¶wiadczenia muzyczne. Czy te¿ mo¿e przez te kilka lat nie mieli¶cie zupe³nie do czynienia z muzyk±? Co chcecie teraz zaprezentowaæ, bo po kilku fragmentach mp3 z waszej strony internetowej (www.neotek.as) ciê¿ko cokolwiek powiedziec. Czy nie uwa¿acie, ¿e teraz to zupe³nie inne czasy, ¿e techno degeneruje siê, powtarzaj±c stary schemat rocka, i w³a¶ciwie to ju¿ odtwarza stare pomys³y nie kreuj±c nowej muzyki? Nie mówiê o ebm, bo moim zdaniem tak sta³o siê z tym gatunkiem ju¿ kilka lat temu. to w³a¶nie w techno upatrywano nowego wiatru, macie pojêcie co przyjdzie (jaka muzyka) w najbli¿szym czasie? (Uprzedzam, ¿e chyba siê trochê nie zrozumieli¶my i odpowied¼ nie bardzo mnie zadowala)

Jens: Có¿, jacob i ja nie robili¶my muzyki odk±d zostawili¶my nasze projekty, ale teraz chcemy zacz±æ od nowa. Powracamy z inspiracj± i piêcioma nowymi cz³onkami i chcemy robiæ wymiataj±c± elektronicz± muzykê, która bêdzie siê sprawdza³a w graniu na ¿ywo.

Henrik: po odej¶ciu od reszty, nagra³em troche materia³u z jednym z naszych nowych cz³onków - Carstenem, wydanego jako kompilacja Atomic Grooves vol. 1. Potem remixowalem troche pod nazw± "Filter Section", ale to juz jaki¶ czas temu... w miêdzyczasie ja - oczywi¶cie jak ka¿dy z nas - poszerzy³em gusta muzyczne i wierzê, ¿e dzisiejszy Neotek to odzwierciedli, tworz±c ebmowy styl z elementami innych elektronicznych gatunków (w skutek s³uchania Juno Reactor, Fluke, Underworld, a od dzisiaj równie¿ nowego Utah Saints...) - wiêc wiecie - bardzo taneczne, ale wci±¿ "powa¿ne"...

Jens: pomys³ z samplami mp3 na naszej stronie www.neotek.as mia³ na celu przybli¿enie fanom procesu powstawania utworów, pos³uchania co dzieje siê aktualnie w studiu... a ponadto mamy pomys³y na dystrybucjê naszej muzyki za po¶rednictwem sieci - ale narazie wam wiêcej nie zdradzimy ;-)

Jens: scena elektroniczna podzieli³a siê na wiele podgatunków - i wiele z nich siê powtarza. Ja wci±¿ kocham muzykê elektroniczn± i wierzê, ¿e bêdzie siê rozwijaæ, je¶li nie w mainsteamie to napewno w undergroundzie. Ale u¿ywanie rocka w muzyce elektronicznej - to nie rozwój tylko krok w ty³. Mo¿e elementów rocka lub innych gatunków mo¿na u¿ywaæ ale ¿eby rockowej formu³y? NIE dziêkujê!!

Henrik: muszê siê tu zgodziæ - dodam ¿e jest wiele przyk³adów kreatywnych projektów, które korzysta³y z elementów rocka (jak scena big-beat czy tzw. amerykañski industrial), podobnie jest z wp³ywami innymi stylów muzycznych i my¶lê ¿e dowodzi to prawa i byæ mo¿e potrzeby muzyki elektroniczej - niemal jako formy sztuki :-) A pomy¶lcie o takich projektach jak Art of Noise, Recoil czy Juno Reactor - gdzie by one by³y bez wp³ywów innych gatunków? a wci±¿ s± zdecydowanie elektroniczne.

PI: jak z perspektywy czasu ocieniacie swoj± pierwsz± i z tego co wiem jedyn± pe³n± p³ytê - "Brain Over Muscle"? macie jakie¶ zastrze¿enia do realizacji? czy te¿ mo¿e jakich¶ waszych nagrañ na niej zabrak³o? I jaki by³ jej nak³ad?

Henrik: mo¿na powiedzieæ, ¿e b.o.m. by³ jak kompilacja best of materia³u z okresu 3 lat - nie by³ to zaplanowany album. Niektóre kawa³ki zosta³y nagrane przed poznaniem Ericha, a potem wszystko zosta³o wstrzymane na czas nagrywania p³yty Good Courage (Old, Broken & Destroyed). Jak skoñczyli¶my album, Erich wróci³ do Stanów, a Jacob i ja przysiedli¶my ¿eby pos³uchaæ "starych" utworów i pomy¶leli¶my: "hej, czemu nie dodaæ jakich¶ voxów do niektórych numerków, nagraæ parê nowych i wydaæ jako side-projekt?" - i s³owo cia³em siê sta³o! Nie bez przyczyny ca³y pomys³ ró¿ni³ siê od GC, coby siê nikomu oba projekty nie por±ba³y.

Jens: parê wiosen pó¼niej zostali¶my zaskoczeni odkryciem za po¶rednictwem usenetu (rec.music.industrial), ¿e album by³ do¶æ popularny i parê kawa³ków by³o regularnie puszczanych w klubach. W gruncie rzeczy to by³ jeden z powodów ¿eby powróciæ blisko 6 lat pó¼niej...a ¿eby pos³uchaæ naszych niepublikowanych utworów odwied¼cie nasz± stronê.

Henrik: Wyda³a j± Cleopatra poniewa¿ nasz label - Hard Rec. mia³ z nimi umowê... ¯aden z ich zespo³ów nigdy nie mia³ dobrej promocji, ale to normalka je¶li chodzi o ten gatunek muzyki. Jasne, ¿e spokojowo by by³o mieæ reklamê, ale wtedy skupieni byli¶my g³ównie na GC, a nie na promocji Neotek. Z perspektywy czasu - trza nam by³o wstrzymaæ siê z neotek na rok, a potem nadaæ mu tempa po rozpadzie GC. Ale m±dry duñczyk po szkodzie.

Jens: s³uchaj±c starego albumu my¶lê, ¿e mia³ on wielki potencja³, gdyby¶my wtedy sobie z niego zdali sprawê, powinni¶my byli pój¶æ t± ¶cie¿k±... ale teraz próbujemy to nadrobiæ!!!

PI: Czy macie ju¿ wydawcê waszej nowej p³yty, czy te¿ jest ona dopiero w takim stadium, ¿e jeszcze nie szukali¶cie wytwórni?

Jens: Jeszcze nie - ale mieli¶my ju¿ parê ofert. Jeszcze na to za wcze¶nie, musimy skoñczyæ jeszcze parê piosenek zanim zaczniemy na powa¿nie szukaæ wydawcy.

PI: Wasz sk³ad jest tak¿e do¶æ ciekaw± spraw±, zmienia³ siê do¶æ czêsto, rotacje, odej¶cia, etc. Kto w tej chwili jest cz³onkiem Neotek? Czy jest w zespole jaki¶ podzia³, jeden pisze teksty, inni komponuj±, programuj±, pisz± muzykê? Czy te¿ jeden podsuwa pomys³, gotowy projekt utworu, inni go realizuj±, doskonal± i mixuj±?

Jens: Jacob, Henrik i ja stanowimy oryginalny sk³ad Neotek. Henrik jako muzyk, a Jacob i ja jako producenci i konstruktorzy utworów. Teraz do³±czy³o do nas 5 nowych cz³onków.

Henrik: Zgadza siê, jest nas teraz o¶miu co czyni nas najliczniejsz± elektroniczn± grup± w historii (?). Nowi zostali zaproszeni ¿eby siê przy³±czyæ poniewa¿ nie robili w tym czasie muzyki ale chcieli j± robiæ. Oto oni: Michael Hillerup - klawiszowiec Birmingham 6, nie muszê chyba mówiæ nic wiêcej, Joergen Traun - ¶wietny programista syntezatorów, zasili³ paroma d¼wiêkami GC i pomaga³ przy masteringu "Brain Over Muscle", Henrik Knudsen - samplerowy guru, ze znajomo¶ci± sprzêtu i wyczuciem szczegó³ów przy mixowaniu, Kenneth Christensen - prawdziwy talent muzyczny... gra na fortepianie jak pianista, Carsten Faarvang - jak wcze¶niej wspomina³em pracowali¶my ju¿ razem, prawdziwy perfekcjonista.

Jens: BTW Kenneth i Carsten tworzyli projekt Construction, który zrekonstruowa³ kawa³ek "Brain Over Muscle" na albumie. Oryginalna wersja powinna byæ na p³ycie jako bonus ale maszyna t³ocz±ca go przegapi³a. Nie musze chyba mówiæ, ¿e mo¿na go ¶ci±gn±æ z neotek.as.

Jens: Wszyscy mamy swoje s³abe i mocne strony - ale wszyscy jeste¶my zaanga¿owani w ró¿ne procesy. Nie ¿eby ca³a ósemka by³a obecna przy pracy, gwoli prawdy parê razy robili¶my muzykê w dwu ró¿nych miejscach jednocze¶nie.

Henrik: tak jest, Kraftwerk! spróbujcie nas tu pobiæ!

PI: powrócê trochê do waszych pocz±tków, jak pamiêtam poznali¶cie siê po jakim¶ koncercie 242 czy split second w Kopenhadze. Grali¶cie pod inn± nazw±, kompletowali¶cie sprzêt, zaczynali¶cie od skromnego instrumentarium, napisz co¶ o tych pocz±tkach. gdzie mieli¶cie próby, etc.

Henrik: uhmm... nasze korzenie...có¿ to d³uuuga historia (jest na neotek.as) z jensem i jego szkolnymi kolegami, którzy chcieli za³o¿yæ kapele (co¶ jak Depeche Mode :-) kiedy ja do³±czy³em grali ju¿ ze sob± pare lat, poszli¶my dalej i za³o¿yli¶my studio w Kopenhadze. Zaprosili¶my naszego ulubionego DJ-a ¿eby zmixowa³ pare naszych kawa³ków, a poniewa¿ nie móg³ akurat przyjechaæ, przys³a³ Jacoba. To by³ pocz±tek neotek! wtedy jednak nazywali¶my siê wci±¿ PTZ. Pocz±tek nowego neotek by³ w lutym 2000, kiedy pojechali¶my do Bruxeli na Front 242. Zaczeli¶my gadaæ o zrobieniu jakiej¶ spokojowej muzyczki...

Jens: i patrzcie co siê sta³o...

PI: Bardzo mi siê spodoba³ pomys³ z publikacj± waszych starszych nagrañ, remiksów i niepublikowanych utworów w formie mp3 na waszej stronie. czy nie uwa¿asz, ¿e wkrótce to w³a¶nie mp3 i internet stanie siê g³ównym ¼ród³em poznawania nowej muzyki, a nie p³yty i koncerty? Ciekawi mnie tak¿e wasze podej¶cie do mp3, szans i zagro¿eñ dla muzyki jakie ze soba niesie rozwój tego formatu. Ju¿ teraz wasz± p³ytê mo¿na bez problemu ¶ci±gn±æ sobie przez napstera.

Jens: Po pierwsze nie wierzê w zast±pienie koncertów przez sieæ. Brakowa³oby mi wyniszczaj±cej uszy g³o¶nej muzyki i zwalaj±cych z nóg zderzeñ z tañcz±cymi pogo... my¶lê, ¿e muzycy którzy nie znosz± Napstera to ci sami, którzy uwa¿aj± muzykê za biznes a nie sztukê. Np. Metallika - kosz± gruby szmal, ale fani nie mog± zrobiæ o nich stronki z textami piosenek - i nienawidz± Napstera. Ja widzê Napstera, mp3 i sieæ jako unikaln± mo¿liwo¶æ dotarcia do wiêkszej publiki ni¿ muzykom siê mog³o zamarzyæ. Jako Neotek wolimy szerok± dystrybucjê ni¿ obronê sztywnych praw autorskich. Dlatego umie¶cili¶my ca³y album do ¶ci±gniêcia na naszej stronie.

Henrik: my¶lê, ¿e sieæ rozwala - nie tylko z marketingowego punktu widzenia, ale i z perspektywy u¿ytkownika. Programy takie jak Napster daj± mo¿liwo¶ci ¶ci±gniêcia naprawdê trudnych do zdobycia kawa³ków, czy muzyki, której chcesz pos³uchaæ w domu zanim j± kupisz. Przemys³ muzyczny przez wiele lat wzi±³ co jego... nie maj± prawa narzekaæ - musz± zaadoptowaæ sieæ je¶li chc± byæ na czasie - i my¶lê, ¿e to zrobi±. Próbuj± broniæ swoich pozycji i zysków, co jest rzecz± naturaln±, ale nie musz± od razu robiæ z reszty ¶wiata przestêpców - to ¿a³osne!

PI: Ciekawi nas tak¿e co dzieje siê z Good Courage? Czy zamierzacie jeszcze reaktywowaæ ten zespó³, bo reakcje na p³ytê - "Old, broken and destroyed" by³y bardzo dobre. Pó¼niej chyba ju¿ nic nowego nie wydali¶cie, poza remixami?

Henrik: po remix-albumie Zoth Ommog wyda³o "Guilty on all Accounts", "Greatest Hits", kompilacjê utworów z singla "I'm Not There", "Old, Broken & Destroyed" oraz "new, fixed &remixed". Nie by³o od tego czasu ¿adnych wydawnictw GC i nie bêdzie ¿adnych dalszych. Na kompilacjach Hypnotic Rec. wyszed³ cover DM "A Question of Time" i by³ jeszcze kawa³ek "the night before" na "Atomic Grooves vol. 1" - to tyle.

PI: Mam wra¿enie, ze duñska scena electro-ebm jakby przygas³a, wytraci³a impet. Dziesiêæ lat temu zespo³ów , imprez i p³yt bylo znacznie wiêcej. Nie wiesz co dzieje sie z takimi grupami jak: Suiciety, Godheads, In Absentia??

Henrik: scena jest niemal tak martwa jak tylko mo¿e byæ - to fakt. W±tpie nawet w formê Leaether Strip... wymienione zespo³y zniknê³y wraz z zamkniêciem Hard Records. Ale Neotek powraca!

PI: Jakiej obecnie s³uchacie muzyki, wolicie ebm czy co¶ z innych gatunków?

Jens: S³ucham wszystkich gatunków elektroniki - a nawet paru spoza niej. Najwa¿niejsze jest dla mnie ¿eby muzyka by³a kreatywna, innowacyjna i dobrze wyprodukowana - innymi s³owy: lubiê dobr± muzykê...

Henrik: trudne pytanie... tak jak jens s³ucham "dobrej muzyki"... po pierwsze: nienawidzê muzyki "na pokaz". Oczekujê pewnego stopnia szczero¶ci ze strony zespo³u. Chcesz brzmieæ w¶ciekle to b±d¼ w¶ciek³y - nie rozwi±zuj tego efektami dystortuj±cymi. Chcesz ¿eby kawa³ek grali w klubach, zmixuj go w³a¶ciwie ¿eby brzmia³ dobrze grany g³o¶no. Nie mogê tego du¿o bardziej zawêziæ. S³ucham nawet muzyki nie do koñca elektronicznej - wierzcie lub nie :-)

PI: Jak brzmi wasza definicja ebm-u? Czy pop Covenanta lub Apoptygmy Berzerk do niej pasuje?

Henrik: nie, zadnego z tych zespo³ów nie zkategoryzowa³bym ¶ci¶le jako ebm... chocia¿ robi± dobry u¿ytek z elementów ebm w wielu swoich kawa³kach. W morde je¿a, minê³y lata odk±d widzia³em Covenant ale wystêpy APB wymiataj±!

Jens: Ebm rozumiem jako "mocna elektroniczna muzyka nagrana ¿eby wyciskaæ z ciebie poty", a wetkniête jest to gdzie¶ miêdzy industrial, noise, electronica i techno-pop. Nie powiem ¿e Neotek zawsze pasuje do tego opisu, ale obiecujemy ¿e wyci¶niemy z was pot - i zrobimy co siê da ¿eby zredefiniowaæ ebm jako gatunek.

Dziêkujemy za ¿yw± rozmowê via sieæ ;-)

wywiadowcy:
r@ & lewy

Neotek w sieci: www.neotek.as
Do ¶ci±gniêcia wiele niepublikowanych, pe³nych utworów w formacie mp3! Oraz fragmenty nowych.

-- r@ [29 maja 2001]



ostatnie wywiady autora:
Najwa¿niesza jest my¶l – wywiad z Radkiem Kordasiewiczem, jednym z cz³onków grupy artystycznej MusicWordArt. -- [12 listopada 2005]
Gary Dassing (Mentallo & the Fixer) -- [1999]
Andre Schmechta (X-Marks the Pedwalk) -- [1998]
Bill Leeb (Front Line Assembly, Delerium etc.) -- [1997]
Sasha Konietzko (KMFDM) -- [1997]

powrót do wywiadów »


Szukaj:

nowe na stronie:
Decondition ‎&…
Maison Close –…
Nyodene D – Eden…
Consumer Electronics…
Nova - Utopica Musa
SPK - Zamia Lehmanni…
Feanch, Dutour, Lubat…
The Third Eye Foundati…
Dissonant Elephant - 5…
Club Alpino - Woouldy
Club Alpino - Tunga
Roman Wierciñski - We ar…
Jan Grünfeld - Music f…
Simfonica - Song of the…
Roman Catholic Skulls…
Chvad SB - Phenomenali…
Lonsai Maikov - Déce…
Robert Henke w Chorzowie
Dog in the Evening…
Sublamp - Cathedrals o…
wiêcej »

polecamy | wiêcej »

© 1996-2024 postindustry.org


wygenerowane w 0.012 s.