¤ Zenial (Palsecam) ¤

Najlepszym wprowadzeniem do obszaru aktywności kolektywu Palsecam będzie urywek pewnego manifestu (***) :

"Akceptujemy pojęcie patrzenia na dzieła artystyczne w ich różnych formach i abstrakcjach, ale kiedy jesteśmy konfrontowani z niekonwencjonalnymi kompozycjami lub technikami dźwięku , wiele osób traci orientację i nie ma pojęcia lub podstaw aby przyjąć tego rodzaju informację.... "

Warunkiem członkostwa w kolektywie Palsecam jest działalność na tzw. demo-scenie. Co to jest demo-scena?

Takie założenie przyjąłem z uwagi na to, że sam wywodzę się z tego środowiska i uważam, że doświadczenie wyniesione stamtąd oddziałuje pozytywnie na całą moją działalność artystyczną. Być może w przyszłości odstąpię od tego zamiaru, bo już od dawna Palsecam zdecydowanie wykracza poza schemat demo-sceny. Sama demo-scena to pewien duży krąg osób eksplorujących możliwości komputerów wszelkiego typu celem wszelkiej kreacji. Scena ta rozwinęła się w pełni na początku lat 90-tych, a do jej powstania przyczyniła się hack-scena (szczególnie jej odłam warezowy), gdzie crackerzy zostawiali przy złamanych programach krótkie programy (tzw. intra), zazwyczaj zawierające proste efekty wizualne, muzykę, pozdrowienia dla innych grup warezowych itp. Potem to ewoluowało i wytworzyła się zupełnie inna scena. Przykładem niech będą słynne grupy TRSI czy Razor 1911, które funkcjonowały w obu środowiskach. Zaś jeśli chodzi o moje początki, to zaczynałem od sceny PC oraz małego komputera Atari, który jest bliższy memu sercu.

Kto oprócz Ciebie tworzy Palsecam?

Skład się ciągle zmienia. Na stałe współpracują ze mną tylko JUJU (NonEgo, Lsd) i mHz (Bartes). Na dzień dzisiejszy w kolektywie są też tacy ludzie, jak Revisq, Unreal, Tees, Neon . Poza tym pozostajemy w kontakcie z innymi twórcami, np. z Aural Planet (KeyG, Falcon, Raiden) - notabene kiedyś luźno związanymi z Palsecam.

Jak wygląda proces twórczy? W oparciu o jakie instrumentarium tworzycie?

Jeżeli mamy jakiś koncept, to go realizujemy. Zazwyczaj jednak jest to spontaniczne tworzenie. Wykorzystujemy wszystko, co da się wykorzystać. Podstawą są komputery.

Wytwory z kręgu demo-sceny charakteryzują się połączeniem grafiki komputerowej i dźwięku. Jaką rolę odgrywają w przedsięwzięciach Palsecam elementy pozamuzyczne?

Ważną rzeczą obok muzyki jest przekaz wizualny. Uważam, że prezentacja dźwiękowa powinna być podparta inną formą mediów; wówczas wystąpienie staje się ciekawsze. Ludzie potrafią odbierać obie formy transmisji naraz lub osobno - dzięki temu nie pojawia się nuda.

Stawiacie sobie jakieś ograniczenia stylistyczne?

Niczego sobie nie narzucamy i jesteśmy niezależni. Możemy robić, co chcemy - harsh noise, disco polo, ambient czy elektroniczne abstrakcyjne instalacje. Każdy w zespole ma swobodę tworzenia.

Czy zdarzają się koncerty Palsecam bez elementów pozamuzycznych i jak one wówczas wypadają?

Oczywiście, bywają takie. Są zdecydowanie inne, bo inaczej odbiera się wystąpienie bez wsparcia wizualnego. Ale w końcu najważniejsza jest muzyka. Nasze koncerty są zaprzeczeniem koncertów. Nie robimy wielkiego show, nie miotamy się po scenie - stoimy statycznie za swoim sprzętem.

Jakim dorobkiem koncertowym możecie się poszczycić?

Koncertowaliśmy w państwach ościennych, było kilka solowych wystąpień każdego z nas. Chcemy robić to nadal.

Niektórzy artyści z kręgu muzyki eksperymentalnej (industrial, noise) świadomie nawiązują do określonych prądów estetycznych i ideologii (bruityzm, futuryzm). Czy twórczości Palsecam przyświeca jakaś filozofia?

Myślę, że nie można przypisać do naszych działań żadnej konkretnej filozofii. Może każdy z osobna ma swoją wizję i stara się ją realizować we własnym zakresie. Zdecydowanie nie interesuje nas bruityzm oraz wszelkie formy ekstremalnej prowokacji czy szerzenie niepokoju przez propagandę, która nigdy do końca nie jest jasna (mam tu na myśli zespoły z nurtu power electronics) - i to nie dlatego, że jesteśmy "sofciarzami” czy zbyt słabi mentalnie - po prostu to nie nasz zakres. Osobiście bardziej mnie pociąga abstrakcjonizm.

Czy masz jakieś projekty solowe? Czym one się różnią od Palsecam?

Dokonałem sporej ilości nagrań. Część z nich została opublikowana na różnych kompilacjach; tak zresztą jest i w przypadku Palsecam. W zasadzie wszystko firmuję teraz nazwą Palsecam, ale w przyszłości będę się starał rzeczy mniej eksperymentalne realizować w ubocznych projektach.

W jakich innych projektach uczestniczysz bądź uczestniczyłeś?

W przeszłości były to Anastazya i Jantar DC55. Ostatnio polsko-ukraińska grupa Le Plastique Mystification zaprosiła mnie do współpracy. Zobaczymy, co z tego wyniknie. Z chęcią wchodzę w przeróżne kolaboracje z artystami z kraju i zagranicy. Wiele pomysłów czeka na odpowiedni czas do ich realizacji.

Masz duże rozeznanie, jeśli chodzi o japońską scenę eksperymentalnej muzyki elektronicznej oraz noise. Z kim stamtąd już współpracowałeś, a z kim chciałbyś współpracować?

Współpracowałem z Y. Kinno, a mój utwór zremiksował Zbigniew Karkowski. Zamierzam nagrać kilka utworów z Yoko Sato i zremiksować Dj Belle (Orita). Chciałbym też zrobić coś z królową japońskiego hałasu, Yamakago, ale trudno do niej dotrzeć. Zaś parę dni temu zremixowałem Koichi Watanabe.

Byłeś odpowiedzialny za dobór wykonawców, których nagrania znalazły się w programie składanki "Cyber Music Against Racism", wydanej przez Gusstaff Records w ubiegłym roku. Opowiedz o tym projekcie.

Kompilowałem ją razem z wydawcą, Januszem Muchą - on zaprosił zespoły Tarwater, To Rococo Rot i Mapa, a ja ekipę z demo-sceny. Ogólnie wyszła z tego niezła rzecz podparta słuszną ideą.

Planujesz również wydanie własnym sumptem kompilacji z nagraniami zaprzyjaźnionych artystów z kręgu muzyki eksperymentalnej z kraju i zagranicy. Kogo udało Ci się zaprosić do udziału w tym przedsięwzięciu?

Składanki będą dwie. W programie pierwszej znajdą się utwory: Mark Bromwich, Geoff Nossiter, Information, Carey Nutman, Palsecam, Artur Lason Vidna Obmana, PBK, Tetsuo Furudate, Koji Asano, Jullien Ottavi, Bryan Day & Yoko Sato, Minetic Fake.
Zaś chęć udziału w drugiej wyrazili: Column One, Zbigniew Karkowski, Marek Choloniewski, Tadeusz Sudnik & Andrzej Izdebski, Andrzej Durer Durek, Mirosław Rajkowski, Photophobia, Legion (A. Lagowski), Palsecam, Helmut Schafer, Kasper T. Toeplitz, Randy Rhy.

Czy w przypadku tych projektów ingerujesz twórczo - wzorem chociażby serii płytowej "City Songs" Łukasza Pawlaka - w otrzymane kompozycje?

Nie wprowadzam żadnych zmian. Jest to kompilacja, a nie forma kolaboracji.

Słowo końcowe....
Wszelkie informacje dostępne poprzez e-mail: palsecam@terra.pl
Pytania: Andrzej Robak
Odpowiadał: Zenial
Więcej o demo-scenie: www.noname.zum.pl/nn01/dane/pt03.htm

(***) Tekst manifestu podany za Antimusick; tłumaczenie & pierwotne przedstawienie: Paweł Frelik. Źródło dokumentu: spiratowane gdzieś w sieci.

-- Andrzej Robak [13 listopada 2001]

powrót do wywiadów »


Szukaj:

nowe na stronie:
Feanch, Dutour, Lubat…
The Third Eye Foundati…
Dissonant Elephant - 5…
Club Alpino - Woouldy
Club Alpino - Tunga
Roman Wierciński - We ar…
Jan Grünfeld - Music f…
Simfonica - Song of the…
Roman Catholic Skulls…
Chvad SB - Phenomenali…
Lonsai Maikov - Déce…
Robert Henke w Chorzowie
Dog in the Evening…
Sublamp - Cathedrals o…
Eric Hofbauer Quintet…
Dagshenma - Humane to…
MNL 9 - Morning Mystery
Przypadki Derniere Volonte
Fasci di Combattimento…
Loren Connors - Portrait…
więcej »

polecamy | więcej »

© 1996-2017 postindustry.org


wygenerowane w 0.032 s.