Mute Records 1991 | | 1. Germaniac (no-human-contact-mix), 2. The Machineries of Joy (wahrer lohn-mix), 3. Gladiators (demo version), 4. Risk (operatic intro), 5. Your Voice, 6. Goldfinger (newly recorded version), 7. 2 Herzen 1 Rhythmus, 8. Tod & Teufel, 9. Wahre Arbeit, Wahrer Lohn, 10. Stahlwerksymphony (a)
¦wiêtej pamiêci Die Krupps zas³ynêli w¶ród szerszej rzeszy s³uchaczy jako przedstawiciele niemieckiej fali industrialnego metalu. W latach 90-tych, zanim jeszcze nast±pi³ boom tej muzyki uto¿samianej przede wszystkim z dokonaniami spadkobierców z Rammstein, nagrali kilka albumów, z których najlepszy wydaje siê "III - Odyssey of the Mind". Jednak o wiele ciekawsze s± ich eksploracje muzyczne z pierwszej dekady dzia³alno¶ci. Wydanymi w tamtym czasie albumami wpisali siê na karty historii Electronic Body Music. "Metall Maschinen Musik" jest albumem przekrojowym prezentuj±cym oblicze zespo³u, które mog³oby zszokowaæ niejednego fana nieznaj±cego twórczo¶ci z pocz±tkowego okresu istnienia Die Krupps. Brak tutaj choæby ¶ladowych elementów charakteryzuj±cych ostatnie osi±gniêcia grupy w postaci ciê¿kich gitar czy w¶ciek³ego wokalu. Die Krupps lat 80-tych to czysty EBM bliski Front 242. Jest jednak mniej mrocznie i w ogólno¶ci szybciej oraz pro¶ciej. Poza tym Die Krupps bardziej postawili na penetracjê rytmu i to on przejmuje ca³y ciê¿ar prowadzenia numeru. Lekkim odstêpstwem od tych nieco ascetycznych aran¿acji jest kawa³ek "Risk" gdzie pojawiaj± siê gê¶ciej melodyjne, syntezatorowe przestrzenie. Utwór ten w wersji zamieszczonej na "MMM" jest poprzedzony ciekawym wstêpem zupe³nie dezorientuj±cym s³uchacza. Podczas ws³uchiwania siê w nieco patetyczne intro oczekujemy czego¶ powa¿nego, zbli¿onego atmosfer± choæby do nastêpnego z kolei "Your Voice". Tymczasem otrzymujemy bezpretensjonalny, lekki i przebojowy numer. Moim faworytem na kr±¿ku jest drugi "The Machineries of Joy" rozwalaj±cy mnie ca³kowicie swoj± motoryk±. Jak ju¿ napisa³em, aran¿acje s± bardzo oszczêdne co bynajmniej nie jest zarzutem. W koñcu mamy do czynienia z typow± produkcj± EBM. Syntezatory w tym przypadku stanowi± przede wszystkim ozdobniki lub s³u¿± do akcentowania rytmu. Dodatkowym atutem jest czysty wokal ¶piewaj±cy angielskie teksty z silnym niemieckim akcentem b±d¼ te¿ w ojczystym jêzyku, doskonale dopasowany do klimatu i rytmiki. Na zakoñczenie mamy kilkunasto minutowy "Stahlewerksymphony" zupe³nie nie przystaj±cy do poprzedników. Nie zdziwi³bym siê gdyby znalaz³ siê na jakim¶ wydawnictwie firmowanym nazw± The Young Gods ale tutaj? Wygl±da to na ostro przyprawion± dragami noise/industrial rockow± jam session. Monotonna gra sekcji rytmicznej urozmaicona kakofonicznymi improwizacjami gitary i saksofonu. A ca³o¶ci dope³nia brzmienie jakby z olbrzymiej hali przemys³owej. Pozycja doskona³a do odprê¿enia siê i zabawy, a jednocze¶nie daleka od ¿enuj±cego jajcarstwa. -- Truston [1 lutego 2004]
ostatnie recenzje autora: - Alternative Control - Alternating Current -- [13 pa¼dziernika 2010] - Autechre - Move of Ten -- [6 pa¼dziernika 2010] - Glass, Phillip - Solo Piano -- [24 marca 2010] - Add N To (X) - Avant Hard -- [16 lutego 2010] - Julian Plenti - Is... Skyscraper -- [11 lutego 2010] wiêcej...
inne recenzje Krupps, Die: - Krupps, Die - Entering the Arena -- mike [17 wrze¶nia 2011] - Krupps, Die - Metall Maschinen Musik 91-81 Past Forward -- mike [styczeñ 2001] - Krupps, Die - Stahlwerksynfonie -- mike [12 czerwca 2011] - Krupps, Die - Volle Kraft Voraus! -- mike [16 wrze¶nia 2011]
powrót do recenzji » |