1. Punk Rock, 2. Cody, 3. Helps Both Ways, 4. Year 2000 Non-Compliant Cardia, 5. Kappa, 6. Waltz for Aidan, 7. May Nothing but Happiness Come Through Your Door, 8. Oh! How the Dogs Stack Up, 9. Ex-Cowboy, 10. Chocky, 11. Christmas Steps, 12. Punk Rock-Puff Daddy-Antichrist
Nazwa postrock stworzona dla okre¶lenia muzyki genialnego Tortoise (w³a¶ciwie wcze¶niej Slint by³ ju¿ tak okre¶lany ale dopiero Tortoise nadali terminowi w³a¶ciw± tre¶æ) poprzez liczne nadu¿ycia zosta³a zupe³nie pozbawiona znaczenia. Finezja kwintetu z Chicago pozostaje wci±¿ niedo¶cigniona natomiast rynek muzyczny zala³o mnóstwo kapel graj±cych nudn± papkê bez krztyny wyobra¼ni, której przyklejano wszêdzie no¶n± nalepkê 'postrock'. Pojawi³o siê te¿ kilka naprawdê ciekawych grup jak np. Bardo Pond, graj±cy z mocno noise'owym zaciêciem, prawie zupe³nie nie znanych w naszym kraju. Jednym z takich chlubnych wyj±tków jest brytyjski Mogwai, któremu uda³o siê wyrobiæ ca³kiem niez³± markê w muzycznym ¶wiatku. Mo¿na im co prawda zarzuciæ po³ykanie w³asnego ogona, ale kilka p³yt tego zespo³u zas³uguje na szczególn± uwagê. Dla mnie najbardziej wyj±tkow± pozostaje "Come On Die Young". Mimo standardowych dla wielu kapel z krêgu postrocka aran¿acji opartych na leniwych d¼wiêkach gitar powtarzanych w wolnym tempie, czuæ tutaj swobodê i klasê muzyków. Piosenki s±cz±ce siê z g³o¶ników nie wywo³uj± uczucia klaustrofobii ani znu¿enia i skupiaj± nasz± uwagê na melancholijnych melodiach pozostaj±cych w naszej pamiêci na d³u¿ej. Z wielkim wyczuciem u¿yto te¿ klawiszy pog³êbiaj±cych nastrój i stanowi±cych jedynie ozdobnik. Zespó³ mimo penetracji ponurych obszarów ukazuje nam te¿ czasami bardziej dzikie oblicze. Bardzo dobrze wychodz± im obustronne przej¶cia z grzmi±cych uniesieñ do dekadenckiego smutku ("Year 2000 Non-Compliant Cardia"). Na p³ycie mamy w wiêkszo¶ci instrumentalne kompozycje. Naprawdê ciê¿ko wyró¿niæ konkretne utwory bez wyrzutów sumienia. Bêd±c zmuszonym do wybrania ulubionych wskaza³bym id±c kolejno na kilka. Pierwszym by³by "Cody" ze ¶wietnym rozmarzonym wokalem. Ulotny "Waltz For Aidan" najlepiej pokazuje lekko¶æ tworzenia i polot muzyków. Potem najkrótszy na p³ycie, filmowy "Oh! How The Dogs Stack Up" sk³adaj±cy siê jedynie z oszczêdnej partii pianina i dziwnych odg³osów w tle. Dalej "Ex-Cowboy" z i¶cie noise'owymi zrywami. A na koniec chyba najlepszy, ponad dziesiêcio minutowy "Christmas Steps" o genialnej dramaturgii. Polecam "Come On Die Young" i to nie tylko do kontemplacji w samotno¶ci.
-- Truston [7 lutego 2004]
Mogwai "Hunted By a Freak" (Happy Songs for Happy People)