Accession 2004 Ocena:
| | 1. Human, 2. Skin, 3. Ground, 4. Let the Wind Erase Me, 5. Infinite, 6. Complacent, 7. You Haven't Earned It, 8. Regret, 9. Apart, 10. 30kft
Do admiratorów twórczo¶ci Shear'a nie nale¿ê od czasów jego drugiego albumu. Do czwartego zasiada³em z pe³nym przekonaniem, ¿e to mi siê na pewno nie spodoba. Fatalne przekonanie. Negatywne nastawienie ma niebagatelny wp³yw na nasz± opiniê o jakiej¶ formie sztuki. O obiektywizmie nie mo¿e byæ mowy równie¿, gdy siadamy z pozytywnym nastawieniem. Tylko czy ja muszê byæ obiektywny?
Shear robi naprawdê dobr± robotê w swojej bran¿y. Jest futurologiem muzyki pop. To jest pewien paradoks, ¿e go¶æ który wcale nie robi muzyki nowatorskiej jest przysz³o¶ci± muzyki popowej. Chocia¿ mo¿e to nie paradoks, tylko rzeczywisto¶æ; Assemblage 23 nigdy nie by³o i nie bêdzie przysz³o¶ci± muzyki popowej, a ludzie i tak nie potrzebuj± nowatorskiej muzyki, bo po co? Oni potrzebuj± muzyki przyjaznej. To jest za ciê¿kie do radia, to nie ma szans na karierê, szczególnie w Polsce.
Zrobiæ dziesiêæ hitów na dziesiêæ utworów to zadanie trudne, nie tylko dla muzyki electro-pop: to wrêcz zadanie niewykonalne. Z pe³nym przekonaniem twierdzê, ¿e na p³ycie "Storm" to siê uda³o. Podobnie by³o kiedy¶ z grup± Culture Kultür i ich p³yt± "Revenge". Nie ma nietrafionych utworów, niefrasobliwych d¼wiêków, niepotrzebnych melodii. Oczywi¶cie to wszystko kosztem pe³nej przewidywalno¶ci, pój¶cia na ³atwiznê i momentami rozbrajaj±cej trywialno¶ci. Ja w³a¶ciwie przed premier± by³em w stanie nakre¶liæ liniê melodyjn± A23, te jego s³ynne: ti, ti, ti, bum, ti, ti, ti, bum. La, la, la, laaaaaaaa, la, la, la, laaaaaaa, czy pim tyk, pim tyk, pim tyk tyk tyk, które uprawia³ ju¿ zawziêcie wcze¶niej i które sta³y siê jego znakiem rozpoznawczym. Prozaiczne refreny, sztampowe zwrotki, ckliwe melodyjki w tle, to wszystko prawda, ale nie stawia³bym A23 obok innych grup stricte popowych, bo to niesprawiedliwe dla tego Amerykanina. Zawsze teksty ratowa³y z opresji Toma Shear'a, bo facetowi nie mo¿na odmówiæ zaanga¿owania i sensowno¶ci jego wywodów. To chyba go wyró¿nia z ca³ej masy future-popowych wykonawców.
Nie wiem te¿ co s±dziæ o ostatnim utworze, spowiedzi cz³owieka, który rozmawia przez telefon ze swoj± kobiet±/ma³¿onk±/kochank±. Leci samolotem (kompleks 11 wrze¶nia?) i wie, ¿e zaraz zginie. Z jednej strony zabieg maksymalnie pretensjonalny ale niesie jednak du¿± dawkê emocji. Mnie zmusi³ do zastanowienia, do kogo ja móg³bym w takim momencie zadzwoniæ. O czym chcia³bym mówiæ? Dlaczego?
I chocia¿ taki tekst jest trochê naci±gany (dlaczego akurat przez telefon w samolocie?), a kompozycja przypomina utwory Clinta Mansella z filmu ("Requiem dla snu") to jednak jest to mi³e(?), ³adne(?) i wzruszaj±ce(?) zakoñczenie.
Tom Shear poszed³ w kierunku, który mi nie do koñca odpowiada, stosuje proste muzyczne tricki, ale robi to dobrze i profesjonalnie. A ¿e za rok ma³o kto bêdzie o tej p³ycie pamiêta³? Wyda nastêpn± z nastêpnymi dziesiêcioma hitami, które bêd± nastêpnie nuciæ wszystkie ma³e, dorastaj±ce i du¿e dzieci. Nawet te po trzydziestce. -- r@ [25 stycznia 2005]
ostatnie recenzje autora: - Anhedonia - Ontology -- [1 pa¼dziernika 2009] - Boratto, Gui - Take My Breath Away -- [31 marca 2009] - Frontierguards - Predestination -- [6 marca 2009] - Fractional - Come Mierda -- [6 marca 2009] - Squarepusher - Just a Souvenir -- [31 grudnia 2008] wiêcej...
inne recenzje Assemblage 23: - Assemblage 23 - Addendum -- mike [29 grudnia 2001] - Assemblage 23 - Compass -- mike [10 listopada 2009] - Assemblage 23 - Compass -- vigoslugbait [3 stycznia 2011] - Assemblage 23 - Contempt -- r@ [lipiec 2000] - Assemblage 23 - Contempt -- mike [sierpieñ 2000] - Assemblage 23 - Defiance -- r@ [1 listopada 2002] - Assemblage 23 - Failure -- r@ [1 maja 2001] - Assemblage 23 - Failure -- mike [19 maja 2001] - Assemblage 23 - Meta -- mike [1 maja 2007]
powrót do recenzji » |