Commotion Records 2005 Ocena:
| | 1. Neil's Theme, 2. The Memories Returning, 3. Snowfall, 4. Neil's Farewell, 5. Childhood Lost, 6. Halloween, 7. A Silhouette Approaches, 8. Goodbye to Wendy, 9. Brian's Nightmare / The Unknown, Part One, 10. Twilight, 11. The Unknown, Part Two, 12. The Discovery, 13. Loitering, 14. The Writing on the Wall, 15. One True Love
"I don't mind disappearing" powiedzia³ Harold Budd wkrótce po tym jak okaza³o siê, ¿e "Avalon Sutra" bêdzie jego ostatni± p³yt±. Smutno siê zrobi³o, ¿e prekursor i mistrz ambientu, który nie straci³ artystycznej formy ani trochê przez 70 lat swego ¿ycia zamilknie na zawsze. Na szczê¶cie w tym roku ¶wiat ujrza³ jego kolejne dwa dzie³a (we wspó³pracy) - ¶cie¿ki d¼wiêkowe: "Music for 'Fragments from Inside'" z Eraldo Bernocchi oraz "Mysterious Skin" z Robinem Guthrie. Byæ mo¿e materia³ by³ wcze¶niej nagrany, ale jakie to ma w koñcu znaczenie?
"Mysterious Skin" jest muzyk± do podobno kontrowersyjnego filmu re¿ysera z USA Gregga Araki.
Opowiada on o skutkach wykorzystywania seksualnego dwóch ch³opców, choæ zapewne z ambicjami na prezentowanie ogólnych psychologicznych regu³. Jeden po doro¶niêciu jest skrajnym introwertykiem, drugi - ekstrawertykiem, co znaczy tu dziwk±. Ch³opacy spotykaj± siê po latach i powoli dochodz± do prawdy o swojej przesz³o¶ci. "Mysterious Skin" jest czasem zaskakuj±co dos³owny w swojej narracji, czasem przeciwnie - symboliczny.
Do soundtracków podchodzê z pewnym dystansem, z tego wzglêdu, ¿e nie jestem pewien, czy podoba mi siê dlatego, ¿e film by³ dobry, czy dlatego, ¿e muzyka jest dobra. Z regu³y jest przeciwnie i nic mi siê nie podoba :) Tym razem uda³o mi siê us³yszeæ przed obejrzeniem, wiêc sprawa jest prostsza.
Budd i Guthrie Z Cocteau Twins potkali siê ju¿ w po³owie lat 80-tych ("The Moon and the Melodies", 1986) - jak mo¿na siê spodziewaæ muzyka jest po³±czeniem Buddowskiego rozwlek³ego pianina z sennymi pasa¿ami gitarowymi Guthriego przyprawionymi gêstym sosem reverbów. Mamy wiêc kontakt z mocno zdekonstruowanymi rockowymi piosenkami. Próba po³±czenia w³a¶ciwych jednemu stylowi motywów przewodnich z w³a¶ciw± drugiemu swobod± i niezobowi±zaniem jest odwa¿na i w du¿ej mierze udana. Czego¶ mi jednak tu brakuje - mo¿e wokalu, mo¿e... obrazu?
Na pewno nie jest to szczyt osi±gniêæ dla obu panów z osobna, ale z pewno¶ci± dowód na to, ¿e w dziedzinie ambientu, czy post-rocka, mo¿na nagraæ co¶ nowego, wzorowego.
Jak na film jest to muzyka z pewno¶ci± niezwyk³a, co mo¿na przypuszczaæ wiedz±c jak grali wcze¶niej graj± Budd i Guthrie. Dla re¿ysera ich dawne dokonania tak zapad³y w pamiêæ z lat 80-tych, ¿e postanowi³ poprosiæ ich o nagranie muzyki do filmu, w którym pamiêæ i wspomnienia graj± g³ówn± rolê. "This music has been such an essential part of my life and such a profound influence on me and my work. [...] So this soundtrack is much, much more than mere background music: it's the heart and soul of the whole movie. The dreamy poetic nature of [...] the film comes directly from this sytle of music" [Gregg Araki].
-- to [1 pa¼dziernika 2005]
ostatnie recenzje autora: - Fauxliage - Fauxliage -- [17 lutego 2011] - Vladislav Delay - Tummaa -- [17 lutego 2011] - Protagonist, The - Songs of Experience -- [16 listopada 2006] - Beuys, Joseph - Ja Ja Ja Ja Ja, Nee Nee Nee Nee Nee -- [16 listopada 2006] - Sunao Inami - Used Up & Empty -- [16 listopada 2006] wiêcej...
powrót do recenzji » |