DGC 1994 | | 1. Violet, 2. Miss World, 3. Plump, 4. Asking for It, 5. Jennifers Body, 6. Doll Parts, 7. Credit in the Straight World, 8. Softer, Softest, 9. She Walks Over Me, 10. I Think That I Would Die, 11. Gutless, 12. Rock Star
P³yta, o której swego czasu by³o ca³kiem g³o¶no. Z ust zagorza³ych fanów grunge pada³y komentarze o zabarwieniu tyle¿ pochlebnym ile pe³nym nienawi¶ci. Album ukaza³ siê tydzieñ po ¶mierci Cobaina, co samo przez siê wywo³a³o lawinê oskar¿eñ pod adresem nieszczêsnej wdowy Love. 'Courtney kradnie pomys³y Kurta', 'Weso³a wdówka' krzycza³y nag³ówki czasopism pokroju 'Pani Domu', które ostatecznie apogeum swojej niechêci sformu³owa³y w postaci domys³ów jakoby macza³a swoje pulchne paluszki w niezwykle medialnym samobójstwie w³asnego mê¿a.
I w takim oto kontek¶cie jawi siê zazwyczaj wspomnienie tej p³yty. Od tamtej pory osobowo¶æ Pani Cobain, w skutek niezbyt konsekwentnych d±¿eñ, zosta³a wielokrotnie rzucana z jednego krañcowego portu do kolejnego. Doprowadzi³o to miêdzy innymi do rozpadu Hole, po wydaniu "Celebrity Skin", p³yty przylukrowanej popowym brzmieniem, przypudrowanym dodatkowo przez ch³opca z jednym j±drem - Billy'ego Corgana. Potem by³ etap zach³y¶niêcia siê lakierowanym szykiem Los Angeles, pobieranie nauk od guru hollywoodzkiego blichtru Sharon Stone, które jednak nie uchroni³y spragnionej s³awy Courtney przed powrotem do hedonistycznych ci±got i niezwykle cichym zatoniêciem jej solowego projektu "America's Sweetheart".
Wracam jednak do "Live Through This", bo bez baga¿u ca³ej ¿enady podstarza³ej, odurzonej Love podci±gaj±cej poñczochy na scenie, twierdzê, ze to p³yta wa¿na w dorobku rozwrzeszczanych punkowych dziewcz±t. To natomiast wówczas 29-letnie dziewczê, nagra³o p³ytê kumuluj±c± w sobie wszystkie atrybuty ruchu 'Riot Grrrl'; przepalony g³os artyku³uj±cy swoisty manifest femme fatale, zadziorne partie gitarowe Courtney. Do tego znakomita perkusistka, a w tle Erlandson utrzymuj±cy kompozycje w ryzach - wydawa³o siê, ¿e lata 90-te otwieraj± nowe perspektywy przed paniami pragn±cymi zaistnieæ na scenie rockowej. Do tego sfeminizowanego kot³a dorzucamy kontrastuj±c± z 'plugawymi' tekstami falbaniast± sukieneczkê na mod³ê kinderwhore, ok³adkê bêd±c± ironicznym gestem wobec tworzenia kanonów kobiecego piêkna i robi siê ciekawie. I tak swojego czasu kawa³ek "Gutless" naprawdê wyrywa³ mi flaki, a punkowy rodowód tak ewidentny w "She Walks Over Me" by³ pe³nym w¶ciek³o¶ci wrzaskiem o damsko-damskich relacjach.
Szczególnie zestawiwszy ten album z pierwszym "Pretty on the Inside", widaæ ogromny wzrost ¶wiadomo¶ci pope³nianego dzie³a. Pierwszy kr±¿ek, którego producentk± by³a Kim Gordon bardziej przypomina zlepek kawa³ków soundtracku do obrazu æpuñskiej meliny przy którym 'Trainspotting' to bajeczka dla dzieci do lat sidemiu. Hole jednak zawsze ogranicza³o siê do korzy¶ci w³asnych i w przeciwieñstwie do Kim, nie u³atwili ¿ywota ¿adnej przebijaj±cej siê grupie. Courtney niestety postawi³a na siebie i chyba przegra³a. Wydawa³o siê, ¿e fajerwerki rewolucji wybuch³y z chwil± wydania "Live Through This", ale po spektakularnych piêciu minutach zosta³y tylko podeptane pety i dziury w mózgu. -- Ronette Pulaski [8 maja 2006]
ostatnie recenzje autora: - Bad Boy Bubby- Rolf de Heer -- [28 maja 2007] - Anthony Burgess - Nakrêcana pomarañcza -- [7 wrze¶nia 2006] - Salvador Dali - Moje sekretne ¿ycie -- [13 lipca 2006] - Stina Nordenstam - The World Is Saved -- [3 czerwca 2006] - Tajemnica Aleksandry (Alexandra's Project), re¿. Rolf de Heer -- [25 kwietnia 2006]
powrót do recenzji » |