Side Effects 1981 Ocena:
| | 1. Emanation Machine R. Gie 1916, 2. Suture Obsession, 3. Macht Schrecken, 4. Beruftverböt, 5. Ground Zero: Infinity Dose, 6. Stammheim Torturkamme, 7. Retard, 8. Epilept: Convulse, 9. Kaltbruchig Acideath
Pierwsza p³yta SPK pora¿a ju¿ od pierwszego z ni± kontaktu. Na ok³adce umieszczono zdjêcie przedstawiaj±ce trepanacjê czaszki, w ksi±¿eczce mamy zdjêcia pornograficzne, jakie¶ zw³oki, mê¿czyznê bez nóg poruszaj±cego siê na wózku...
SPK zosta³o za³o¿one w Australii. Mózg grupy, Greame Revell ponoæ pracowa³ w kilku klinikach psychiatrycznych. Sama nazwa jest ho³dem dla radykalnego marksistowskiego niemieckiego ugrupowania Socialistishes Patienten Kollektiv. Uwa¿a siê ich za najbardziej inteligentn± grupê industrialn±. Opracowali mistern± strategiê ataku, wykorzystuj±c do tego celu koncerty (a raczej performances), p³yty, kasety wideo, a tak¿e ulotki i broszury. Atakowali zachodni± cywilizacjê, wystêpowali przeciw zak³amaniu i hipokryzji, w przewrotny sposób potêpiali przemoc staj±c w przestrzeni miêdzy oprawcami i ofiarami. Sztuka bruitystyczna - pokazujemy prawdê, bez znaczenia jak jest ona szokuj±ca.
W tym kontek¶cie "Information Overload Unit" (Zespó³ Prze³adowania Informacj±, wed³ug SPK ¿yjemy w ¶wiecie, w którym najcenniejszym towarem jest informacja, a ¿e dostêp do niej jest ³atwy, otrzymujemy jej za du¿o i rozumiemy coraz mniej) okazuje siê najbardziej odwa¿na p³yt± grupy, podporz±dkowan± ¶ci¶le ideologii. Pornografia, niezdrowe stosunki spo³eczne, aparat przemocy, wojna, tortury, wiêzienia i zak³ady dla ob³akanych - te tematy pojawiaj± siê w tekstach. Obrazowane s± nieludzk±, industrialn± muzyk±, atakowani jeste¶my kolejnymi spiêzeniami ha³asu, o przyjemno¶æ ze s³uchania raczej nikt nie dba.
Chyba najwieksze wra¿enie na mnie robi "Ground Zero - Infinity Dose", maj±cy oddaæ uczucie strachu po wybuchu bomby. Te przyt³umione, niezrozumia³e wokale, przetaczaj±ce siê niczym walec fale sprzê¿onych gitar i basu, wreszcie ten d¼wiêk, imituj±cy "dzwonienie w uszach" jak us³yszymy co¶ og³uszaj±co g³o¶nego towarzysz±cy nam od po³owy numeru - majstersztyk! Kolejn± rewelacj± jest jest zaczynaj±cy siê od sampla z filmu pornograficznego "Suture Obsession". Piskliwy, zgrzytliwy, ob³akany, a jednak na swój sposób piêkny dziêki ukrytej smutnej melodii granej na basie. Na swój sposób wyznacznikiem stylu SPK jest "Berufsverbot" - chropowaty wokal, perkusja z³o¿ona z blach, beczek, ¶wist wiertarek i ten charakterystyczny "chory" klimat. I tak jest od pocz±tku do koñca z t± ró¿nic±, ¿e druga po³owa p³yty jest spokojniejsza - te¿ straszna, te¿ mroczna, ale jednak daj±ca nieco wytchnienia.
S³ysza³em opinie, ¿e SPK byli zbyt ekstremalni by odnie¶æ wiêkszy sukces. nie umieli przymkn±æ czasem oka, jak dajmy na to Throbbing Gristle czy Einstürzende Neubauten. Postawili na autentyzm i nie uznawali kompromisów. Byæ mo¿e dlatego pozostali grupk± psychopatów, s³uchanych przez gar¶æ ¿±dnych mocnych wra¿eñ maniaków. A mo¿e pozosta³ym po prostu brakowa³o i brakuje odwagi ;) ? -- raziel [8 maja 2008]
ostatnie recenzje autora: - Whitehouse - Dedicated to Peter Kurten -- [24 lipca 2008] - Foetus - Nail -- [24 lipca 2008] - Foetus - Gash -- [24 lipca 2008] - KMFDM - Naive -- [8 maja 2008] - Nurse With Wound - Shipwreck Radio Volume One (Seven Sonic Structures From Utvær) -- [8 maja 2008] wiêcej...
inne recenzje SPK: - SPK - Despair Digitally Extracted -- raziel [25 marca 2008] - SPK - Zamia Lehmanni -- lewy [17 listopada 2002] - SPK - Zamia Lehmanni - Song of Byzantine Flowers -- Adam T. Witczak [15 listopada 2017]
powrót do recenzji » |