Some Bizzare 1985 (?) Ocena:
| | 1. Theme From Pigdom Come, 2. The Throne of Agony, 3. !, 4. Pigswill, 5. Descent Into the Inferno, 6. Enter the Exterminator, 7. DI-1-9026, 8. The Overture From Pigdom Come, 9. Private War, 10. Anything (viva!)
Od d³u¿szego czasu przymierzam siê do zrecenzowania tej p³yty i doprawdy nie wiem jak zacz±æ. Co bym nie napisa³ pozostanê niezadowolony. Nie wiem co mam pisaæ o p³ytach Foetusa, szczególnie tej. Oto przede mn± arcydzie³o w postaci czystej, jedna z p³yt wszechczasów - jakich s³ów mam u¿yæ, by nie pope³niæ ¶wiêtokradztwa?
Sam nie wiem, bogactwo jakie zawarto w tych czterdziestu minutach wystarczy³oby na dziesiêæ innych p³yt. Nic nie jest tu tuzinkowe - niemo¿liwe jest nawet okre¶lenie stylu jaki ta p³yta reprezentuje. Punk, rock'n'roll, synth-pop, industrial, jazz, muzyka filmowa, soul, noise, muzyka konkretna, blues... Wszystko po³±czone w jedn±, nierozerwaln± ca³o¶æ. Nic nie przeszkadza Jimowi wrzeszczeæ, zaraz potem nuciæ jak±¶ melodiê, szeptaæ. Warkot wiertarek i orkiestrowe smyczki - czemu nie? W dodatku wszystko doskonale rozplanowane, ¿adnego przypadku - tu ka¿dy d¼wiêk ma swoje miejsce. Utwory perfekcyjnie siê rozwijaj± - zwykle zaczynaj± siê spokojnie, by w koñcówce wrêcz eksplodowaæ. Tak te¿ dzia³a ca³a p³yta, roz³o¿ona niczym soundtrack czy koncept-album z powracaj±cymi motywami.
Nie sposób nie okresliæ Jima jako cz³owieka wszechstronnego. Wszystko to jego dzie³o. Jest ¶wietnym wokalist±, jego wokalizy doskonale wpasowuj± siê w nurt rockabilly, s± pewne siebie i przejmuj±ce. Odnalaz³by siê zarówno w zespo³ach industrialnych jak i new romantic (tak zreszt± by³o - ¶piewa³ dla Marca Almonda i Stevena Stapletona). Wszystkie sekcje instrumentalne s± zagrane przez niego - gitary, perkusja, syntetyzatory. Wszystkie industrialne odg³osy nagrywa³ osobi¶cie. Nie jestem w tej chwili pewien sekcji dêtej i symfonicznej - chyba by³y w g³ownej mierze samplowane. Brzmienie jest absolutnie perfekcyjne - czyste, klarowne i mocne. To te¿ jego zas³uga (choæ mia³ tutaj pomocnika).
Jak to siê jednak dzieje, ¿e tak ma³o osób o tej p³ycie s³ysza³o? czy zawini³a s³aba promocja, czy Foetus za bardzo wyprzedza³ swoj± epokê? Nie wiem. Na pewno nie jest dobrze, ¿e taka pere³ka wci±¿ pozostaje w podziemiu. Jedno jest pewne - Wy, którzy czytacie ten tekst - to mo¿e byæ wasza ulubiona p³yta, choæ mo¿e jeszcze o tym nie wiecie.
-------------------------
Na koniec gar¶æ ciekawostek. "Nail" ma wiele ukrytych elementów odnosz±cych siê do bogatej historii pop-kultury. Do tej pory wiem o kilku. W refrenie "Throne of Agony" s³ychaæ motyw przewodni z serialu "Mission Impossible". Slowa "Alas, poor Yorick, I knew me well" z tej samej piosenki parodiuj± Szekspirowskiego "Hamleta". "DI-1-9026", to nr do Spahn Ranch, niegdy¶ siedziby sekty Charlesa Mansona (na p³ycie jest zreszt± wiêcej nawi±zañ do niego, choæ przewodnie "Pigdom Come"). W pewnym momencie w utworze "Enter the Exterminator" pojawia siê znany motyw pochodz±cy z kompozycji "W grocie Króla Gór" Edwarda Griega. Fraza "Turn on, tune in, drop out" z "DI-1-9026" to wymy¶lone przez Timothy Leary'ego has³o czêsto u¿ywane przez zwolenników narkotyków. I w koñcu powtarzany czêsto w ostatnim kawa³ku zwrot "Fee, fie, foe, fum!" to fragment za¶piewki... olbrzyma z bajki o "Jasiu i magicznej fasoli" ;) Pomys³owo¶æ Jima przechodzi wszelkie moje pojêcie. -- raziel [24 lipca 2008]
ostatnie recenzje autora: - Whitehouse - Dedicated to Peter Kurten -- [24 lipca 2008] - Foetus - Gash -- [24 lipca 2008] - KMFDM - Naive -- [8 maja 2008] - Nurse With Wound - Shipwreck Radio Volume One (Seven Sonic Structures From Utvær) -- [8 maja 2008] - SPK - Information Overload Unit -- [8 maja 2008] wiêcej...
inne recenzje Foetus: - Foetus - Gash -- raziel [24 lipca 2008] - Foetus Interruptus - Thaw -- raziel [25 marca 2008]
powrót do recenzji » |