¤ Current 93 - Aleph at Hallucinatory Mountain ¤



Coptic Cat
2009

Ocena:
4



1. Invocation of Almost, 2. Poppyskins, 3. On Docetic Mountain, 4. 26 April 2007, 5. Aleph Is the Butterfly Net, 6. Not Because the Fox Barks, 7. UrShadow, 8. As Real As Rainbows


David Tibet lubi zaskakiwaæ. Nie trzeba znaæ na wylot obszernej dyskografii Current 93, aby wiedzieæ w jak dalekim stopniu projekt ten potrafi dopasowaæ swój kszta³t do aktualnej temperatury mózgu swojego pana i w³adcy. A ta potrafi cuda - od alchemicznych industrialnych szaleñstw, przez dyktowane obcymi mocami proroctwa i zbawcze zaklêcia, a¿ po smutne ballady o ¶mierci i przys³owiowym 'jest mi niedobrze'. Tibet zmienia przyjació³ i instrumenty którymi ci w³adaj±; jako natchniony kreator, dostosowuje ¶rodki do obrazów jakie objawi³y siê mu we ¶nie - buduje góry, maluje ksiê¿yce i wykrawa im twarze - po czym za ich po¶rednictwem rozmawia z za¶wiatami i relacjonuje to nam, s³uchaczom. Jêzyk owych rozmów jest dla osób trzecich niepojêty - mo¿emy to lubiæ, mo¿emy widzieæ w tym geniusz, lub te¿ zgo³a nie - poj±æ zapewne nigdy siê tego nie uda; zreszt± nie ma takiej potrzeby.

Tibet ju¿ wielokrotnie udowadnia³, ¿e jego wizje, choæby te najbardziej szalone, znajduj± poklask w¶ród wiernych mu dusz i umys³ów, czytaj±cych jego s³owa jako wyk³adniê rzeczywisto¶ci sennej, niewidzialnej, o sakralnej woni i metaforycznych obwodach. Owe wersety i strumienie ¶wiadomo¶ci wydaj± siê na tyle plastyczne i leksykalnie kolorowe, aby skutecznie zbudowaæ ca³kiem nowy sens lub choæby wizualn± reprezentacjê w g³owach s³uchaj±cej go gawiedzi, bez wzglêdu na to co autor mia³ na my¶li, i co tak naprawdê znacz± te wszystkie symbole które przywo³uje. Zaklêty ¶wiat C93 akcentuje oczywi¶cie sama muzyka, po przej¶ciu na neofolk chowaj±ca siê za Tibetem, lecz za ka¿dym razem inna, bez sztampy, a za to kompletnie nieprzewidywalna, bez jakichkolwiek ram na które mo¿na siê powo³aæ próbuj±c ujarzmiæ ¿ywio³ C93 w sferze przekazu d¼wiêkowego jak±¶ wyduman± nazw±.

I to w³a¶nie muzyka jest pierwsz± rzecz± jaka uderza ju¿ przy wstêpnym kontakcie z "Aleph at Hallucinatory Mountain". I od razu staje siê jasne, ¿e tak¿e i Tibet postanowi³ uciec siê do mocy gitar elektrycznych, których jarzmem s± tylko niedoskona³o¶ci techniczne i manualne sprawców ca³ego zamieszania, a których oczywi¶cie jak to u C93 jest ca³a rodzina. Gitary - warkotliwe, potê¿ne, pluj±ce magm± i buchaj±ce par±; a obok nich organy, syntezatory i elektronika - wszystko gor±ce i gro¼ne, podniecone jak psy na ³añcuchach podczas syreny alarmowej. Od razu k³aniaj± siê wczesne p³yty, kiedy miast smutnych pie¶ni o smutku panowa³ chaos i wymiar koszmaru, atakuj±cy piekielnie dobranymi skrawkami ja¼ni; jednocze¶nie przypomina siê dziwaczny "Island", gdzie Tibet ku konsternacji s³uchaczy próbuje obcych do tej pory C93 stylów muzycznych. Na "Aleph" to wraca i zaczyna wszystko od nowa.

Neofolkiem tego nazwaæ nie mo¿na, chyba ¿e ma siê na my¶li obecne tu skrzypce, pianina, i wszelkie instrumentarium akustyczne. Do jakiej¶ odmiany progresywnego rocka te¿ dopasowaæ to nie jest ³atwo, pomimo i¿ gitary warcz± i tocz± pianê, perkusja wali, Tibet na przemian ryczy i majaczy, a organy Hammonda pokrywaj± wszystko karminem krwi i ¶wiate³ piekielnych. To kolejna fascynuj±ca zagadka widz±cego wiêcej geniusza industrialu; to concept-album, spójny muzycznie i s³ownie, opowiadaj±cy niestworzon± historiê mitycznego bytu nazywanego Aleph (alef = jeden, pierwszy, boski, nieskoñczony) i jego wp³ywu na wszelkie stworzenie. To kolejna gra, zbiór szarad z których najlepsze pozostaj± te niewyja¶nione; przypowie¶æ pe³na symboli, pasji, abstrakcyjnej estetyki sennego widziad³a, no i dotyku mocy. Kanon jednak¿e pozostaje nienaruszony, chocia¿ to przecie¿ Ty o tym decydujesz.

-- eliks [16 czerwca 2009]


Poppyskins



ostatnie recenzje autora:
Artefactum - Foxgloves & Bluebells -- [8 marca 2011]
Killing Joke - Absolute Dissent -- [8 grudnia 2010]
Threshold HouseBoys Choir, The - Form Grows Rampant -- [2 grudnia 2010]
Death in June - Peaceful Snow -- [26 listopada 2010]
Strength Through Joy - The Force of Truth & Lies -- [1 wrze¶nia 2010]
  wiêcej...



inne recenzje Current 93:
Current 93 - Black Ships Ate the Sky -- lutek [3 maja 2006]
Current 93 - Cats Drunk on Copper -- nothinger [12 lipca 2006]
Current 93 - Christ and the Pale Queens Mighty in Sorrow -- eliks [29 maja 2008]
Current 93 - Crowleymass -- Truston [13 lutego 2004]
Current 93 - Of Ruine or Some Blazing Starre -- eliks [25 lutego 2010]
Current 93 - Sleep Has His House -- nothinger [5 maja 2008]
Current 93 - The Great in the Small -- nothinger [12 lipca 2006]
Current 93 - Thunder Perfect Mind -- nothinger [25 stycznia 2006]
Current 93 - Who Is the Sufferer? -- nothinger [12 lipca 2006]

powrót do recenzji »


Szukaj:

nowe na stronie:
Decondition ‎&…
Maison Close –…
Nyodene D – Eden…
Consumer Electronics…
Nova - Utopica Musa
SPK - Zamia Lehmanni…
Feanch, Dutour, Lubat…
The Third Eye Foundati…
Dissonant Elephant - 5…
Club Alpino - Woouldy
Club Alpino - Tunga
Roman Wierciñski - We ar…
Jan Grünfeld - Music f…
Simfonica - Song of the…
Roman Catholic Skulls…
Chvad SB - Phenomenali…
Lonsai Maikov - Déce…
Robert Henke w Chorzowie
Dog in the Evening…
Sublamp - Cathedrals o…
wiêcej »

Polecamy: newforces: harsh noise/experimental sound label | wiêcej »

Polecane-satatuhatta: Label focusing on harsh noise and experimental sounds | wiêcej »

polecamy | wiêcej »

© 1996-2024 postindustry.org


wygenerowane w 0.021 s.