The Eastern Front (Folk Division) 2009 Ocena:
| | 1. Sir John Smith His Almaine, 2. Mistris WinterJumpe, 3. Almain, 4. Greensleeves, 5. Galliard, 6. Ricercare II, 7. Little Suite: Preludio – Sarabanda – Giga, 8. Canzone (Vaghe Certezze E Biondetrecce D’oro…), 9. Balletto, 10. Balletto, 11. Gagliarda, 12. Canzone (Se Io M’accorgo Ben Mio Dun Altro Amante..), 13. Saltarello, 14. Fantasia Q Contrahaze La Harpa E La Manera De Luduuico, 15. Espanoleta, 16. Canciondel Emperador, 17-27. Suite Espanola
Mo¿na siê zastanowiæ, czy album ten pasuje do profilu portalu zw±cego siê 'postindustry', który to tytu³ sugeruje muzykê na wskro¶ nowoczesn±, wyros³± z mniej lub bardziej prowokacyjnych eksperymentów d¼wiêkowych, niejednokrotnie z u¿yciem ma³o przystêpnych, nawet ha³a¶liwych brzmieñ. Z drugiej jednak strony pamiêtajmy, ¿e industrial ma swój podgatunek militarny, neoklasyczny, nawi±zuj±cy (raz lepiej, raz gorzej) do tradycyjnej muzyki europejskiej. Ma³o tego - akustyczny i rzewny neofolk to tak¿e nurt wywodz±cy siê z tych¿e 'poszukuj±cych' krêgów - postindustrialnych, postpunkowych, nowofalowych etc. Dlatego te¿ nie waham siê zaprezentowaæ wam solowego albumu Damiano Mercuriego - muzyka znanego z zespo³u Rose Rovine e Amanti. O ile jednak RReA ³±czy klasykê i folklor z wp³ywami rockowymi i domieszk± elektroniki, o tyle tu mamy do czynienia z form± oczyszczon±, odart± z nalecia³o¶ci najnowszych czasów. W pewnym sensie to w³a¶nie mo¿e byæ muzyka POST-industrialna, je¶li rozumieæ przez to swego rodzaju przekroczenie schematów cywilizacji przemys³owej i komputerowej, siêgniêcie po to, co da³oby siê grac nawet na gruzach i bez pr±du, byle mieæ pod rêk± kilka strun i drewniane pud³o rezonansowe.
Przechodz±c do rzeczy, Damiano Mercuri prezentuje nam akustyczne, instrumentalne utwory z XVI i XVII wieku, skomponowane przez kompozytorów angielskich, w³oskich i hiszpañskich. Jedynym d¼wiêkiem s± tu drgania strun gitary klasycznej. ¯adnego ¶piewu, ale te¿ ¿adnego 'neo', pod którym tak czêsto skrywa siê 'niby', czy 'pseudo'... Muzyka Starej Europy w krystalicznej postaci. Bez wiêkszej obróbki studyjnej - nie oczekujcie ech, pog³osów, a có¿ dopiero jakich¶ dark ambientów i innych dziwnych rzeczy. W prostocie si³a - si³a melodii, rytmu, harmonii. Podró¿ w przesz³o¶æ, wizyta na ksi±¿êcym dworze, wieczór przy d¼wiêkach subtelnych i delikatnych, wyp³ywaj±cych spod palców do¶wiadczonego gitarzysty. A do tego bardzo estetyczne wydanie z przedrukowanym fragmentem renesansowego traktatu muzycznego. Istnieje tak¿e limitowane do trzydziestu sztuk wydanie w drewnianym pude³ku, wzbogacone o T-shirt z nadrukiem oraz pocztówkê od Damiano.
Rzecz mog³aby siê ukazaæ równie dobrze w '¶rodowisku' mi³o¶ników i wykonawców 'muzyki dawnej', ale wysz³a nak³adem wytwórni ze sceny martial / neofolk. A to chyba dobrze - mo¿liwe, ¿e dziêki temu nie zniknie w t³umie, a nawet zainteresuje jakich¶ 'mroczno-zgrzytaj±cych' go¶ci. Bo jest to piêkne, ale te¿ odmienne od syntezatorowych orkiestr i klawiszków, czy harcerskich ballad w teutoñskim duchu, do których... jeste¶my przyzwyczajeni?
Na koniec warto dodaæ, ¿e 18 lutego 2008 Damiano Mercuri go¶ci³ w Warszawie na zaproszenie W³oskiego Instytutu Kultury. Zaprezentowa³ wówczas w³oskie kompozycje gitarowe, z epoki renesansu i nie tylko - a wiêc repertuar zbli¿ony do tego z recenzowanej p³yty. Co ciekawe, po koncercie zagra³ dla grupy fanów (w innym lokalu) tak¿e utwory z repertuaru RReA i Von Thronstahl. -- Adam T. Witczak [1 kwietnia 2010]
ostatnie recenzje autora: - Nova - Utopica Musa -- [5 lutego 2018] - SPK - Zamia Lehmanni - Song of Byzantine Flowers -- [15 listopada 2017] - Feanch, Dutour, Lubat - Grand Air LP -- [15 pa¼dziernika 2017] - The Third Eye Foundation - The Dark -- [14 pa¼dziernika 2017] - Dissonant Elephant - 5 larmes de cristal -- [13 pa¼dziernika 2017] wiêcej...
powrót do recenzji » |