Ostatnia p³yta z najciekawszego okresu Delerium. Jest to swego rodzaju fenomen, ¿e praktycznie co roku (czasami nawet dwa razy w tym samym!) Leeb i Fulber nagrywali genialne p³yty. A przecie¿ to w³a¶nie w tych latach powsta³y równie¿ "Caustic Grip" i rok pó¼niej "Tactical Neural Implant", jak równie¿ rewelacyjne "Strategy of Violence" Noise Unit. Absolutne majstersztyki.
"Spiritual Archives", to dla mnie najlepsza p³yta 'mrocznego' Delerium. Jest doskona³a. Zbli¿ona klimatem do "Stone Tower", ale czerpi±ca równie¿ 'plemienne' klimaty z "Syrophenikan". Przera¿aj±ca w swojej mroczno¶ci, a równocze¶nie tak fascynuj±ca za ka¿dym razem. Pocz±wszy od genialnego otwarcia w postaci "Drama" - monumentalny soundtrack do horroru, który w po³owie poprzez metalowe ha³asy nabiera tempa. "Rise Above", "Ephemeral Passage" i "Fathoms" poma³u zapowiadaj± kolejn± ods³onê Delerium spod znaku "Spheres", czyli bardziej ambientowe popisy, które tutaj idealnie wkomponowuj± siê w ca³o¶æ. "Aftermath" (nie maj±cy nic wspólnego z utworem o takim samym tytule ze "Stone Tower"), to kolejne wielkie dzie³o - odg³osy klasycznego FLA z czasów "Caustic Grip", delikatny basowy rytm, a koñcówka niczym "Mortal". Orientalne motywy, dzwony i jednostajny rytm towarzysz± "Barren Ground", kolejny plus. Prawdziwy 'hit', to jednak "Awakenings" - ponad dziesiêæ minut wspania³ej epopei muzycznej. Powoli rozkrêcaj±cy siê, po 150 sekundach wchodzi rewelacyjny basik, po kolejnej minucie utwór zaczyna brzmieæ niczym FLA (brakuje tylko wokalu). I tak co chwilê co¶ siê dzieje, w³±cznie z z 'plemiennymi' za¶piewami pod koniec. Geniusz. Brak s³ów, ¿eby to opisaæ, s³uchawki i ciemny pokój mog± tylko oddaæ klimat tego arcydzie³a. P³ytê koñczy (w pierwszej edycji) bardzo mroczny "Deceased" z jêkami z piek³a rodem i chora³ami. Kolejna wspania³a porcja muzyki. Tradycyjnie na re-edycji Hypnotic mamy dodatkowy utwór, tym razem jet to "Sermon", znacznie bardziej 'bio'-industrialny' w stylu Noise Unit z czasów "Decoder". S³abszy moment, ale ogólna ocena p³yty jest najwy¿sza z mo¿liwych.