¤ Krupps, Die - Metall Maschinen Musik 91-81 Past Forward ¤
Mute Records
1991
Ocena:
1. Germaniac (no-human-contact-mix), 2. The Machineries of Joy (wahrer lohn-mix), 3. Gladiators (demo version), 4. Risk (operatic intro), 5. Your Voice, 6. Goldfinger (newly recorded version), 7. 2 Herzen 1 Rhythmus, 8. Tod & Teufel, 9. Wahre Arbeit, Wahrer Lohn, 10. Stahlwerksymphony (a)
Powy¿sza p³yta to zbiór utworów pochodz±cych z lat 1981 do 1991. Samej grupy chyba nikomu nie trzeba przedstawiaæ, Die Krupps niestety ju¿ nie istniej±. Mamy w tej chwili projekt wokalisty Jürgena Englera - Dkay.com, ale na razie nic mi o nim wiêcej nie wiadomo. Wracaj±c do tematu, to grupa powsta³a w Düsseldorfie w roku 1981, a jej za³o¿ycielami byli wspomniany ju¿ Engler i Ralf Dorper obs³uguj±cy klawisze. Z tamtego okresu pochodzi ostatni kawa³ek na p³ycie (s± one umieszczone od roku 1991 do 1981), "Stahlwerksymphony", prawie czternastominutowy, pe³en ha³asu gitarowego, atmosfery typowej dla wczesnego industrialu. Ciê¿ka rzecz, trudno j± wys³uchaæ w ca³o¶ci, ale pamiêtajmy, ¿e to by³y dopiero pocz±tki. Rok pózniej grupa wydaje epkê "Wahre Arbeit, Wahrer Lohn", tytu³owy kawa³ek to po³±czenie krzykliwego wokalu Englera, prymitywnego syntezatora i instrumentu, który zosta³ wynaleziony w³a¶nie przez lidera Die Krupps - przet³umaczê go jako stalofon (w oryginale "stahlophon"). Utwór ten jednoznacznie kojarzy siê z dokonaniami innej niemieckiej, kultowej grupy - D.A.F. W tym samym roku ukazuje siê pierwsza pe³na p³yta, wówczas tria (do Englera i Dorpera do³±cza Tina Schnekenburger), mianowicie "Volle Kraft Voraus!". Na "Metall Maschinen Musik" mamy dwa nagrania z niej, pierwsze to "2 Herzen 1 Rhythmus", raczej nieciekawe na¶ladowanie Kraftwerka, drugie to "Tod & Teufel", co¶ podobnego do wczesnych dokonañ Nitzer Ebb. Na tym samym albumie jest jeszcze "Goldfinger", ale na "Metall Maschinen Musik" mamy zupe³nie now±, bardziej nowoczesn± wersjê tego nagrania. W 1984 Die Krupps (ju¿ bez Dorpera, który po¶wiêci³ siê swojemu projektowi - Propaganda) wydaj± p³ytê "Entering the Arena". Z niej pochodz± trzy nagrania na "Metall Maschinen Musik", s± to "Your Voice", "Risk (operatic intro)" oraz "Gladiators" (w wersji demo). Muzyka zespo³u zmierza bardziej w kierunku synth-pop, Engler zaczyna ¶piewaæ po angielsku. Do dzisiaj okres ten cz³onkowie zespo³u wspominaj±, jako najmniej sukcesywny. Twórczo¶æ grupy zamiera, Engler po¶wiêca siê pracy w wytwórni Atom H, która specjalizuje siê w trash i death-metalu. Po piêciu latach (1989 r.) wraca Dorper, dochodzi basista Rüdiger Esch. Die Krupps wracaj± na scenê wówczas ju¿ dobrze rozwiniêtego nurtu EBM przeróbk± starego hitu "Wahre Arbeit, Wahrer Lohn". Tym razem jest to wersja z czê¶ciowo angielskim tekstem, ale co chyba jest najwa¿niejsze to wspólne wykonanie tego utworu z inn± legend± EBM - Nitzer Ebb. Anglicy dodali swoj± m³odzieñcz± energiê, charyzmatyczny wokal Douglasa McCarthy'ego dope³ni³ resztê. Powsta³ "hit", który chyba ka¿dy fan electro/EBM zna. Ostatni kawa³ek (ale pierwszy jaki jest na p³ycie), to "Germaniac". Równie¿ bardzo znany, te¿ ze wzglêdu na pe³en satyry w stosunku do Niemców tekst, z charakterystycznym samplem "no making friends, no human contact with the Germans". Muzyka to pierwszej jako¶ci techno-EBM. Tak dobiegamy do koñca z t± p³yt±, pó¼niej ju¿ Die Krupps notuje na koncie same sukcesy, o których te¿ trzeba bêdzie napisaæ kiedy¶. "Metall Maschinen Musik", to dobra okazja to poznania i historii grupy i ewolucji muzyki wykonywanej przez Niemców. Na plus jeszcze trzeba zaliczyæ ³adnie wykonan± ksi±¿eczkê (du¿o informacji, jakie poda³em wcze¶niej pochodzi z niej) ze zdjêciami z poszczególnych okresów.