¤ Dirk Ivens (Dive, Sonar, ex-Klinik) ¤
Postindustry: Zacznijmy od sprawy, która aktualnie zaprz±ta my¶li twoich fanów. Nowy album Dive jest w przygotowaniu. Czy maj 1999 jest ostateczn± dat± wydania p³yty? Czego mo¿emy siê spodziewaæ po tym wydawnictwie? Czy bêdzie ono brzmia³o eksperymentalnie czy te¿ bardziej rytmicznie?
Dirk: Wci±¿ pracuje nad tekstami oraz muzyk± i nie skoñczê przed koñcem 1999 r., poniewa¿ jestem w chwili obecnej bardzo zajêty moim innym projektem. Mamy z Sonarem mnóstwo koncertów do zagrania, a nie jest ³atwo przestawiæ siê z jednej sprawy na drug±. Nowy album Dive bêdzie po³±czeniem elementów "Concrete Jungle" i "Snakedressed".
PI: Przy pracy nad ostatnim albumem pomaga³ ci Ivan Iusco z Nightmare Lodge. Czy i na tym bêdzie jaki¶ go¶æ?
Dirk: Tak, Ivan bêdzie obecny równie¿ i na tym albumie, mam te¿ nadziejê, ¿e Eric van Wonterghem (Monolith, Sonar, niegdy¶ Insekt - aut.) znajdzie czas ¿eby¶my mogli co¶ razem zrobiæ.
PI: Wydaje siê, ¿e muzyka Dive przesz³a d³ug± drogê. Zacz±³e¶ od surowego, eksperymentalnego brzmienia i dotar³e¶ do czego¶ co mo¿na nazwaæ "noisy electro". Czy by³o twoim zamiarem wype³niæ "Snakedressed" tanecznym potencja³em?
Dirk: Staram siê rozwijaæ wraz z ka¿d± swoj± produkcj±. Wa¿ne jest dla mnie ¿eby powi±zywaæ sk³adniki Dive z dzisiejsz± muzyk±. Muzyka taneczna jest w dzisiejszych czasach bardzo popularna, wiêc staram siê wychwyciæ pewne elementy i po³±czyæ je w swoich pomys³ach. To jedyny sposób ¿eby muzyka pozostawa³a ¶wie¿a i aktualna.
PI: Na ep-ce "Reported" wyst±pi³o paru legendarnych ju¿ artystów ze sceny electro (Claus Larsen, Rudy Ratzinger, Eric van Wonterghem, Don Gordon, Jurgen Engler). Jak dosz³o do umieszczenia ich remixów na p³ycie. Czy musia³e¶ odrzuciæ oferty jakich¶ innych zespo³ów?
Dirk: Wszystkie osoby, które remixowa³y t± p³ytê s± bardziej lub mniej moimi przyjació³mi. Na ró¿ne sposoby byli¶my ju¿ razem w co¶ zaanga¿owani, robi±c wspólne tournee, remixy b±d¼ t³a wokalne.Ca³y pomys³ zrodzi³ siê gdy pewien w³oski DJ spyta³ mnie czy mo¿e zrobiæ remix poniewa¿ kawa³ek ("Final Report" - aut.) by³ popularny na parkietach, skoñczy³o siê to jako projekt bez DJ, ale za to z 12-oma remixami innych artystów.
PI: W jakim stopniu jeste¶ zaanga¿owany w dzia³alno¶æ Daft Records? Czy jest to wci±¿ praca na pe³ny etat?
Dirk: Firma p³ytowa, Dive i Sonar s± moimi zajêciami codziennymi.
PI: Mam nadziejê, ¿e nie bêdê nietaktowny je¶li zapytam o Bryana Jonesa, cz³owieka, o którym powiniwen pamiêtaæ ka¿dy fan industrialu. Jak dosz³o do wspó³pracy Sonara i Muslimgauze? Czy to z powodu jego (Jonesa) pó¼nych, bardziej noisowych wydawnictw?
Dirk: ¦ledzê dzia³alno¶æ Muslimgauze od wielu lat i mogê powiedzieæ, ¿e jestem wielkim fanem jego muzyki. By³em zszokowany wiadomo¶ci± o jego ¶mierci i jestem dumny, ¿e skoñczyli¶my parê miesiêcy temu mcd jako "Sonar vs Muslimgauze". Bryan by³ wspania³± osob±, która ¿y³a swoj± muzyk± i stworzy³a w³asny styl. Wystêpy, które planowali¶my na kwiecieñ 99 nagle przesta³y byæ aktualne i ¿a³ujê, ¿e nigdy nie spotka³em go osobi¶cie.
PI: Co s±dzisz o kompilacjach? Twoje projekty pojawiaj± siê na wielu z nich.
Dirk: Wiem, ¿e pojawiam siê na wielu, ale tak¿e w wielu przypadkach odmawiam. Czasem dobrze jest znale¼æ siê na jakiej¶ sk³adance i wypromowaæ w ten sposób najnowsze wydawnictwo przedstawiaj±c je ludziom, którzy nigdy o zespole nie s³yszeli.
PI: W bardzo krótkim czasie (w porównaniu do czasu istnienia Dive), Sonar sta³ siê równie potê¿n± si³± na scenie industrialnej. Czy traktujesz go jako side-project, czy jest nawet bardziej czasoch³onny ni¿ twój projekt solowy.
Dirk: Uwa¿am Sonar za równie wa¿ny jak Dive. Dla mnie nowym wyzwaniem jest zrobienie czego¶ innego i bycie znowu w zespole. Z Dive osi±g±³em tego rodzaju poziom, ¿e poczu³em, i¿ nadszed³ czas ¿eby pój¶æ w nastêpnym kierunku. Mamy w tej chwili wspania³± atmosferê i lubiê pracowaæ z Erikiem. Ten projekt pozostawia mi ponadto czas na pracê w ciszy nad nowym materia³em Dive, a fanom podobaj± siê oba projekty.
PI: Czy masz aktualnie jakie¶ muzyczne inspiracje lub po prostu p³yty, które zrobi³y na tobie ostatnio wra¿enie?
Dirk: Nie jestem zbytnio pod wra¿eniem tego co s³yszê na scenie EBM, wolê dzisiejsz± taneczn± scenê industrialn±, która siê rozrasta i wci±¿ zawiera dobre pomys³y. Parê lat temu odkry³em ten nowy styl, jak Aphex Twin, Autechre i wiele innych; wygl±da na to, ¿e w dzisiejszych czasach ten styl jest mieszany z naprawdê surowymi d¼wiêkami industrialnymi i bardzo to mi siê podoba.
PI: Powiedz co¶ o swoich korzeniach, wiem, ¿e by³e¶ w grupie punkrockowej, ale jaki by³ powód twojego przej¶cia na scenê industrialn±?
Dirk: W 1979 kupi³em p³ytê nowojorskiego duetu Suicide i to ukaza³o mi kompletnie nowe horyzonty. Sta³o siê dla mnie jasne, ¿e zamiast zwyk³ego 4-osobowego zespo³u z wokalem, gitar±, basem i perkusj±, dwie osoby na minimum sprzêtowym mog³y stworzyæ imponuj±ce nowe brzmienie, które mia³o siê staæ muzyk± przysz³o¶ci. Muzyka elektroniczna zawojowa³a ¶wiat, wszystko jest oparte na technologii. Poza tym ja wiedzia³em: to jest moje brzmienie, to jest to na co czeka³em i wci±¿ jestem w to zaanga¿owany.
PI: Czy ¶ledzisz ostatnie produkcje twojego ex-zespo³u Klinik dla Off Beat? Je¶li tak to co s±dzisz o drodze rozwoju, któr± Klinik obra³o.
Dirk: Je¶li mam byæ szczery to odk±d odszed³em, nie przys³uchiwa³em siê dobrze temu co robi Mark (Verhaeghen - aut.). S±dzê jednak, ¿e wci±¿ robi co¶ w czym jest dobry. Jest czarodziejem electro.
PI: Dlaczego SONAR opu¶ci³ Patrick Stevens, zast±piony przez Erika van Wonterghema? Czy to z powodu jego solowej dzia³alno¶ci jako Hypnoskull lub Hautnah?
Dirk: Patrick nie poda³ mi tak naprawdê powodu swojego odej¶cia, wszystko co mogê powiedzieæ to, ¿e odchodz±c zachowa³ siê bardzo nieprofesjonalnie. Obecnie mamy du¿o lepsze zrozumienie z Erykiem, który lubi pracowaæ nad poszukiwaniami nowych d¼wiêków. W przypadku wystêpów na ¿ywo szukamy innych rozwi±zañ, ale w studiu to wszystko wiele zmieni.
PI: Jak wygl±da twój udzia³ w projektowaniu ok³adek na produkcje, które wydajesz ? Czy jaki¶ rodzaj sztuki jest dla ciebie inspiracj±?
Dirk: W przypadku Dive i Sonara czasem sam znajduje pomys³y, kiedy indziej proszê innych jak Francoise Duvivier lub Koena Canta, ¿eby to zrobili. U¿ywam te¿ grafiki przesy³anej czasem przez fanów, to wa¿ne ¿eby oprawa graficzna opakowania by³a pomostem do muzyki (t³um. dos³owne). Spêdzam nad tymi rzeczami du¿o czasu. Prace Francoise Duvivier s± tak dobre, ¿e parê lat temu zdecydowali¶my opublikowaæ ca³y jej album, który wyszed³ razem z mcd "Dive - Images". W przypadku wydawnictw Daft prawie zawsze swój materia³ przesy³aj± same zespo³y.
PI: Gdyby¶ mia³ zarekomendowaæ jakie¶ nowe wydawnictwa z Daft, co by to by³o?
Dirk: Wszystko.
PI: Jako, ¿e nie widzia³em ciê jeszcze na ¿ywo, zastanawia³em siê jak wygl±daj± twoje wystêpy. Czy to bardziej improwizacja, czy raczej precyzyjne odtwarzanie struktur utworów?
Dirk: Je¶li chodzi o Dive to jest to 1-osobowy wystêp, z u¿yciem odtwarzacza minidysków (wokale s± podobno w ca³o¶ci na ¿ywo - aut.), mocny i efektowny, z du¿± ilo¶ci± efektów strobo-scobowych. Sonar to dwie osoby na scenie, tworz±ce pêtle perkusyjne i ha³asy na ¿ywo, ¿aden wystêp nie jest taki sam, jak jakikolwiek inny. To bardzo taneczne, hipnotyczne beaty.
PI: Czy jest jakie¶ miejsce, mo¿liwie blisko Polski, gdzie bêdzie mo¿na zobaczyæ, który¶ z twoich projektów na ¿ywo?
Dirk: Sonar gra w maju na Gothic Wave Treffen w Lipsku, ale nigdy nie by³em w Polsce wiêc organizatorzy faksujcie b±d¼ e-mailujcie (pomarzyæ nie zaszkodzi - aut.). Jestem pewien, ¿e ludziom by siê to podoba³o, ale nie wiem zbyt wiele o waszej scenie (a kto co¶ wie? - aut.). No i uwielbiam dostawaæ listy.
PI: Wielkie dziêki za wywiad. -- lewy [1999]
ostatnie wywiady autora: - Ah Cama-Sotz -- [2000] - Scott Sturgis (Pain Station, Converter) -- [1999]
powrót do wywiadów »
|