1. You Can Play, 2. Bach to the Phuture, 3. Ocarine, 4. Ninur, 5. The Third Eye, 6. Gunslinger Jones, 7. I Want You, 8. Rabbit Whore (Savant vs Blood Command), 9. Rollercoaster, 10. Holy Ghost, 11. Make You Dream, 12. The A Team, 13. Omni (Savant & Vinter in Hollywood)
Gdyby owa p³yta pojawi³a siê przed dziesiêcioma laty, wówczas mogliby¶my powiedzieæ, i¿ to co¶ godnie reprezentuje scenê breakbeat/jungle wyra¼nie akcentowan± elementami holendersko-niemieckiego techno. Dzi¶ - przez wzgl±d na popularno¶æ nurtu dubstep - opatrzony jest etykiet± procesu d¼wiêkotwórczego spaczanego na potêgê chêci± posiadania. Jego twórcy pewnie i tak nie skojarzycie z wcze¶niejszych dokonañ mimo, i¿ niejedn± parê szmacianych trampek w ¿yciu ju¿ schodzi³. Oto Alexander Vinter, Norweg mieszkaj±cy w Oslo i ostatni kr±¿ek jednego z jego projektów - Savant.
Dubstep, jak czytamy w wszechwiednej Wikipedii, w naiwnym uproszczeniu jest pochodn± wyspiarskich odmian drum'n'bass. Charakteryzuje go subbass przetworzony przez filtr niskich czêstotliwo¶ci, tempo oscyluj±ce miêdzy 135 a 145 uderzeñ na minutê, oraz klasyczne 4/4 ze stop± 'na raz' i werblem 'na cztery', tudzie¿ z werblem 'na dwa' i 'na cztery' i stop± pomiêdzy 'trzy' a 'cztery'. Jasne...
Savant wykracza wyra¼nie i z ca³± pewno¶ci± poza ten standard serwuj±c szeroki wachlarz alteracji opieraj±c siê jedynie na klasycznym banku dostêpnych modów i konwersji d¼wiêkowych, sprawnie ubarwiaj±c go elementami innych dziedzin jak choæby ponurego gitarowego riffu (myl±cy pocz±tek "You Can Play"), czy bachowskich kantat ("Bach to the Phuture" - jak¿e by inaczej). Nie szczêdzi od okazjonalnych zapo¿yczeñ je¶li nie organów innych artystów (krtañ Yngve Andersen z Blood Command w rewelacyjnym "Rabbit Whore"), to - jak w przypadku "Rollercoaster' - zabawnych kwestii filmowych (Will Ferrel), czy odg³osów domowego inwentarza ("I Want You"). Zabójcze tempo przewa¿aj±cej wiêkszo¶ci komponentów, nat³ok sampli i efektów mo¿e oczywi¶cie przyprawiaæ o zawroty g³owy, ale czy m.in. o to w³a¶nie nie chodzi w muzyce tanecznej?
Mimo fali krytyki jaka sp³ynê³a na dubstep w ostatnim okresie, m.in. za jego otwarto¶æ na komercjalizacjê, trzeba powiedzieæ sobie szczerze (ze stop± 'na raz' i werblem 'na cztery';): akurat w tym przypadku praktyk tych niewiele, a nawet je¶li wystêpuj± to kolejnego remiksu dla Lady Gaga, czy Black Eyed Peas tu nie u¶wiadczycie. "Ninur" to jedno z najbardziej pozytywnych i niespodziewanych zaskoczeñ minionego roku. Z tej racji potraktujcie j± jako ciekawostkê;-)