Operative/Old Europa Cafe 2004
strona www Ocena:
| | 1. The Obvious, 2. Retreat, 3. Don't Boil (version two), 4. Clay Hats, 5. South Bank, 6. Look to the State, 7. New Featureless List, 8. Voice in a Bin, 9. Scribbler, 10. Afters
Ta recenzja powinna ju¿ le¿eæ na Post Industry od pó³ roku, ale mija³y miesi±ce, a ja mia³em inne p³yty do opisania, wywiady do zrobienia i jako¶ opisywanie czwartego dzie³a Naevusa siê odk³ada³o i odk³ada³o... Moja ulubiona p³yta zesz³ego roku na takie traktowanie nie zas³uguje, a Naevusowi jako¶ jak dot±d nie uda³o siê doczekaæ ¿adnych materia³ów na PI. Czas wiêc na nadrobienie zaleg³o¶ci.
Sk³adaj±cy siê ze ¶piewaj±cego gitarzysty Lloyda Jamesa i basistki Joanne Owen Naevus pochodzi z Londynu i dzia³a ju¿ siódmy rok. W tzw. miêdzyczasie dorobi³ siê czterech w³asnych kr±¿ków, trzech splitów, dwóch winyli i niezliczonych kompozycji na sk³adankach m.in. tych po¶wieconych Sol Invictus, Ain Soph i Kirlian Camera. Pierwszy, szczeniacki okres Naevusa podsumowuje "Truffles of Love" (1999), na którym da³ siê poznaæ jako wspó³czesny pobratymiec Joy Division, Death in June i Swans. Zespó³ wkrótce zacz±³ rozbudowywaæ instrumentarium, co s³ychaæ w piêciu nagraniach na splicie "This Is not Failure" dzielonym z Womb i Leisure Hive. Wiêcej akustycznego grania skierowanego ku neofolkowemu audytorium znalaz³o siê na drugim kr±¿ku "Soil" (2001). W momencie, gdy drugi album ukazywa³ siê na rynku, grupa pracowa³a ju¿ nad kolejnym kr±¿kiem, mocno eksperymentalnym "Behaviour" (2002). Efekty kolejnych poszukiwañ kolejno ukazywa³y siê na siedmiocalówce "Sail Away" i dziesiêciocalówce "The Body Speaks" wydanych przez Hau Ruck! Albina Juliusa, które znów kieruj± siê w stronê neofolku. Bardziej elektryczne oblicze prezentuje split z Knifeladder, gdzie Naevus wykonuje m.in. "Less Than Queer" Davida E. Williamsa. Poza licznymi nagraniami duet (choæ w rozszerzonym sk³adzie) czasami koncertuje, ostatnio m.in. razem z Death in June w ramach promocji "Perfection Is a Process".
A w³a¶nie, "Perfection Is a Process". P³yta, która zaczyna siê w momencie, gdzie koñczy³ siê "Behaviour". Odbija od brzegu noisowym buczeniem, na tle którego Lloyd James ¶piewa pierwszy tekst. "The Obvious", do¶æ zaskakuj±ca wbrew tytu³owi kompozycja. Druga, "Retreat", równie¿ wprowadza w zdumienie. Mocny, marszowy rytm, tradycyjne pochody basowe, jeden monotonny riff gitarowy powtarzany w kó³ko - ma³y atak na s³uchacza wyciszaj±cy siê tylko przy partiach wokalnych. Pó¼niej uspokojenie - "Don't Boil", znany ju¿ ze splitu z Knifeladder delikatny utwór, gdzie na fortepianie udziela siê wymieniony ¶piewak David E. Williams. I na takie dwie cze¶ci, wzajemnie przenikaj±ce siê, dzieli siê "Perfection Is a Process". Atak, furia ("Scribbler", "Look to the State"), a dalej wyciszenie ("South Bank" czy "Voice in a Bin"). Idealnie spina ca³o¶æ klamr± "Afters", choæ zdradza zbyt wielkie przywi±zanie do twórczo¶ci Swans z okresu "White Light Form the Mouth of Infinity".
P³yty, takie jak "Perfection Is a Process" to po prostu ¶wietne piosenki ze ¶wietnymi tekstami, których mo¿na s³uchaæ ca³y czas i wci±¿ odnajduje siê w nich nowe elementy. Muszê jednak wspomnieæ o tym, ¿e Lloyd jako wokalista ju¿ wyzby³ siê ca³kowicie Gira'owskiej maniery, a Joanne nie tylko u¿ywa³a basu, ale tak¿e akordeonu, co powinno zachêciæ wszystkich neofolkowców do siêgniêcia po ten kr±¿ek. Ja w Naevus jestem ju¿ zakochany od dawna, teraz czas na Was. -- [orwell] [17 maja 2005]
ostatnie recenzje autora: - Nordvargr - Pyrrhula -- [23 grudnia 2008] - Sagittarius - Songs From the Ivory Tower -- [23 grudnia 2008] - Alex Tiuniaev - I Knew Her -- [23 grudnia 2008] - Naevus - Silent Life -- [7 grudnia 2008] - Frozen Faces - Broken Sounds of a Dying Culture -- [7 grudnia 2008] wiêcej...
inne recenzje Naevus: - Naevus - Silent Life -- [orwell] [7 grudnia 2008]
powrót do recenzji » |