NoiseTerrorProduction 2007
www.controlled-collapse.com Ocena:
| | 1. Intro, 2. Liar, 3. Choice, 4. Selfless, 5. Dreams, 6. Insane Asylum, 7. Trust (takes time), 8. Inject (syringe edit), 9. Where Were You, 10. Solitude (featuring Wendy Yanko), 11. Fulfillment (featuring Darrin Huss), 12. Memory of the Past
W Polsce muzyka electro-industrialna czy EBM ma do¶æ ma³e grono s³uchaczy, orêdowników a ju¿ na pewno oddanych fanów. Zawsze by³a to nisza niszy, w której siedzia³o kilkuset zapaleñców. Na postindustry.org zagl±da teraz kilka tysiêcy osób miesiêcznie, ale umówmy siê, w¶ród nich fanów EBM jest pewnie tak samo ma³o jak przed laty (300-500 osób). Doliczaj±c jeszcze drugie tyle, które nawet nie wie o istnieniu tej strony, razem pewnie bêdzie z tysi±c osób. Tylu potencjalnych fanów w Polsce lider Controlled Collapse mo¿e mieæ ju¿ teraz...
Kr-lik to ³ódzki muzyk, producent i autor tekstów ma³o znany w Polsce, podobnie jak ca³a scena electro-EBM, ale du¿o bardziej popularny mo¿e zostaæ wkrótce w Europie. Jego debiut pojawi³ siê jako nowo¶æ tygodnia, od razu na szóstym miejscu niemieckiej listy DAC (Deutsche Alternative Chart). Nie przecenia³bym si³y oddzia³ywania wspomnianej listy, ani jej faktycznej rzetelno¶ci, ale czy wielu wykonawców z Polski tam by³o? Pewnie ¿aden inny nie by³ na DAC tak wysoko, je¶li by³ w ogóle jaki¶, kiedykolwiek. Gwiazdorem kr-lik w Polsce nigdy nie bêdzie to fakt, fanki nie bêd± ob¶ciskiwaæ jego stóp (tym bardziej bioder), nie dostanie nagrody Fryderyka. Jest zbyt ostry, zbyt wymagaj±cy i zbyt mroczny, choæ przecie¿ nie gra muzyki specjalnie ha³a¶liwej, specjalnie innowacyjnej i specjalnie smutnej.
Electro beaty, masywne syntezatory, przesterowany wokal, melodyjne refreny, brudny sound i specyficzne, sp³aszczone brzmienie to wizytówka muzyki EBM w wykonaniu Controlled Collapse. Nie ma w tym zbyt wielu odkryæ, wielu wci±gaj±cych momentów czy zachwytów nad progresywno¶ci± autora. Dla mnie jednak "Injection" jest bardzo mi³ym zaskoczeniem. Chwali³em kr-lika ju¿ za demo "Humanization" (oczywi¶cie trochê na wyrost) z 2004 roku, na które zwróci³em uwagê nie tylko ja, ale przede wszystkim Johan van Roy, lider belgijskiej sceny EBM i jednoosobowego projektu Suicide Commando. Chwali³em, ale te¿ gani³em za prostotê, na¶landownictwo i ma³o wysublimowane brzmienia. Teraz jakby to wszystko jest lepiej dopracowane, lepiej przemy¶lane i bez w±tpienia lepiej nagrane. Jest kilka potencjalnych hitów: "Liar", "Selfless", "Insane Asylum", "Trust", "Inject". To czego mi w tej muzyce brakuje to power, moc, agresja, a czasami lepsze wokale. I nie piszê ¿adnych herezji, bo prawdopodobnie dla 90 % ludzi to jest mocna i agresywna muzyka, ale czego¶ w tym jednak brakuje.
Wp³yw muzyki van Roya na muzykê Controlled Collapse jest oczywisto¶ci± oczywist± (kolejny uk³on w stronê ¿oliborskiego estety, fana kotów i polityki). Zreszt± autor czerpie ze sceny belgijskiej pe³nymi gar¶ciami, bo s³ychaæ te¿ Klinik, Insekt czy nawet Monolith.
Do wspó³pracy wokalnej przy "Injection" zaproszono Darrina Hussa (Psyche) i Wendy Yanko (Flesh Field), ale mo¿e trzeba zaprosiæ jeszcze kilku innych wokalistów, ¿eby nastêpna p³yta CC by³a jeszcze lepsza. Na uwagê zas³uguje jeszcze bardzo interesuj±ca oprawa graficzna przygotowana przez Witchhunter.co.uk i fotografie przygotowane przez viona-art.com.
Ogólnie, mi³a dla fanów mocniejszych brzmieñ i ostrzejszych form muzyka electro-industrialna. Konieczno¶æ dla wielbicieli Suicide Commando, :Wumpscut: et consortes.
PS. Pó³ gwiazdki wiêcej za pozdrowienia na ok³adce :-P -- r@ [27 kwietnia 2007]
ostatnie recenzje autora: - Anhedonia - Ontology -- [1 pa¼dziernika 2009] - Boratto, Gui - Take My Breath Away -- [31 marca 2009] - Frontierguards - Predestination -- [6 marca 2009] - Fractional - Come Mierda -- [6 marca 2009] - Squarepusher - Just a Souvenir -- [31 grudnia 2008] wiêcej...
inne recenzje Controlled Collapse: - Controlled Collapse - Humanization -- r@ [17 lutego 2005] - Controlled Collapse - Things Come to Pass -- vigoslugbait [6 sierpnia 2010]
powrót do recenzji » |